Dag 16: de allerlaatste dag - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Dag 16: de allerlaatste dag - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Dag 16: de allerlaatste dag

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

17 Juli 2013 | Mongolië, Ulaanbaatar

Buiten waait de wind, slaat de regen tegen de ramen en maken we ons op voor de feestdagen, binnen kunnen we nog één keer genieten van een zomers Mongools verslagje. Bedankt voor jullie meeleesinteresse en tot een mooie andere reis!

Vandaag hebben we de laatste dag. Met een select groepje gaan we eerst kasjmier winkelen. Mongolië is immers het op 1 na grootste land (na China) qua kasjmier. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasjmier_(wol). Ik heb me laten vertellen dat hoe hoger de geit in de bergen leeft, hoe betere kwaliteit zijn wol is. In de winkel heb ik mijn oog laten vallen op een geweldige jas. Maar 250,- euro vind ik net wat te gortig gezien het aantal jassen dat aan mijn kapstok thuis hangt. Het wordt uiteindelijk een prachtige grote sjaal waar 6 geiten een jaar lang voor hebben moeten ploeteren. Kasjmier kenmerkt zich door aan de ene kant zeer licht van gewicht te zijn en aan de andere kant zeer warm te zijn. Daarnaast is het ook nog eens zeer zacht en aaibaar.

Na het winkelavontuur gaan we naar Gandan Monastery. Dit is de grootste Boeddhistische tempel van Mongolië. Shame on me, stiekem maak ik foto's van dit heiligdom. Nee, dat kan echt niet en onze gids wordt terecht boos op me als ze het ziet. Snel berg ik mijn camera weg en snuif de devote sfeer op.

We lunchen wederom copieus bij de BBQ Mongolia om vervolgens naar het zomer/winter paleis van de laatste Bogd (koning) khan te gaan waar ik netjes geen foto's maak.

Voor iedereen is het einde van deze reis voelbaar. Dat we op deze dag een uitzichtpunt bezoeken past mooi in het plaatje. Vanaf dit punt hebben we uitzicht rondom over UB. Niet te geloven hoeveel er de laatste 2 jr bijgebouwd is en ook nu zijn ze druk met bouwwerkzaamheden. Vooral de USA, Japan en Korea investeren flink in (de natuurlijke schatten van) Mongolië. UB ziet er over 5 jaar totaal anders uit. Onze gids Zula weet nu als stadsmeisje hele basale zaken over het landleven al niet meer (hoe stook je vuur in de ger bijv.). We sluiten de dag af in het Museum National History waar we veel leren over zowel het vroegere als het hedendaagse Mongoolse leven.

Vroeg naar bed want ik moet om 4u op voor mijn vlucht. 's Nachts droom ik heerlijk over al mijn wilde avonturen off road en te paard in Mongolië.

Het was een bijzondere ervaring. Te paard en in tent, zonder toilet, stroom of douche, ja,..dat was precies hoe ik Mongolië moest ervaren. Wat een heerlijk gevoel van vrijheid, wat een heerlijk gevoel om disconnected te zijn en wat een prachtig wijds land!

ps om alle foto's te zien klik je links op "foto's"

• 03 November 2013 - 11:41

Willy:

Het was weer leuk om mee te reizen Daphne, zelfs in de vertraging ;-)

• 03 November 2013 - 13:14

Marlies:

Hallo Daphne,
    Dank voor je mooie reisverslag en bijbehorende foto's. Ik heb er wederom van genoten.
    De shawl zal je herinneren aan deze indrukwekkende reis. Je reis is gegarandeerd even mooi geweest als de shawl, draag hem daarom met extra veel plezier.
    Veel groetjes,
    Marlies.

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Mongolië Paardrijtrektocht

Beste meeleesvriendjes en vriendinnetjes. Jullie hebben al een tijdje niets van me gehoord via deze site. Denk niet dat ik niet op reis geweest ben,... In de tussentijd ben ik in 2012 3 weken met reisgenoot Henk (jawel, je kent hem nog van de wereldreis naar Nieuw Zeeland) 3 weken rondom Ierland geweest met een huurauto. Het is een prachtige actieve vakantie geweest waarbij we zoals altijd veel lol hadden. We hebben Ierland in onze armen gesloten!!

Maar dan nu: over niet al te lange tijd staat er weer een mooie reis gepland. Een reis waarvan het zaadje misschien wel 8 jaar geleden al gepland is toen ik op een groepsreis vertelde dat ik graag paardrijd. De persoon in kwestie vertelde mij dat vrienden ooit hadden paardgereden in Mongolië. Het land waar ze paardrijden zo'n beetje uitgevonden hebben. En dat wilde ik ooit ook weleens proberen!!

Het wordt niet zoals eerder een dag tot dag verslag. Mongolië is het meest uitgestrekte land ter wereld en ik ga op paardrijtrektocht. Dus logeren in tentjes langs de rivieroevers. En daar is bar weinig internet. En al zou het er zijn, ik ga back to basic!!

In de praktijk betekent dat dat ik een aantal voorverslagen ga doen, en nadien een aantal naverslagen met foto's waarin ik vertel over mijn indrukken. Dat het een indrukwekkende reis gaat worden weet ik zeker. Ga je weer mee op avontuur??