Tiende dag: De beste dag! - Reisverslag uit Tsetserleg, Mongolië van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Tiende dag: De beste dag! - Reisverslag uit Tsetserleg, Mongolië van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Tiende dag: De beste dag!

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

11 Juli 2013 | Mongolië, Tsetserleg

Vandaag is de beste dag tot nu toe. Na het onderonsfeest vannacht van de wranglers (de paardenhulpen), eindelijk een goede slaapnacht gehad en de zon is ook vroeg op. Om 9.30 vertrekken we met de paarden. Het wordt een lange trektocht vandaag met (voor mij dankzij mijn vurig paardje) veel galop en (voor de rest) veel dwz urenlange draf. Voor niet -paardenmensen: van draf word je niet vrolijk en van galop wel. Je begrijpt dat ik erg vrolijk was :-))).

Na een bezoek aan een familie in één van de vele gers die we in het landschap zien, trekken we verder. Leuk om al die veulentjes te zien. Die worden hier echt overal gefokt. Het barst hier trouwens overal van de vliegen en ook de paarden worden er compleet gek van. Mijn paardje raakt zo gefrustreerd dat ik hem achter een ander paard zet zodat hij er niet voorbij kan. Dat paard is echter ook gefrustreerd door al die vliegen en heeft nu ook nog mijn frustie tegen zijn kont. Dat paard schopt mijn paard om hem op afstand te houden en natuurlijk, net als vele jaren geleden (weet je nog Pieter vlak voor wintersport?), komt de hoef tegen mijn been ipv tegen mijn paard. Een hoef is minder hard dan je denkt,..(ahum).

Na de lunch op een prachtige idyllische plek (vol vliegen) aan een ijskoud beekje, trekken we weer verder. Vandaag leggen we zo'n 30km af. Het is echt zo dat we elke dag zon en regen hebben. Je kunt de klok er bijna op gelijk zetten. Tussen regen en zon zit ongeveer 15 graden en dan hebben we het nog niet over de nacht. 's Avonds wanneer het echt afkoelt hebben we kampvuur en Mongools bier. Het is toch echt wel super super super gaaf om hier in de middle of nowhere te bivakkeren na zo'n actieve paardrijdag in zo'n vervanmijnbed gebied. Wat heeft een mens eigenlijk nog nodig?

Een vliegenmepper? Omdat het hier erg moerassig is zitten hier dus veel vliegen en 's avonds muggen. Ze wisselen elkaar af zeg maar,.. We houden allemaal ons hart vast of de grond niet te moerassig is voor onze tenten. Gelukkig blijkt het de dag erna allemaal goed te zijn gegaan......

Wordt vervolgd,..

ps voor de foto's klik je op "foto's aan de linkerkant

• 29 Augustus 2013 - 19:45

Henk:

He Daphne,
    Ben blij dat je nog steeds het zelfde gebruikt om aan te geven dat je geniet met een grote G.
    Henk

• 30 September 2013 - 19:45

Lydia:

Ey Daph,

Tussen alle drukte door lees ik nog steeds je verslagen. Het is echt even genieten. De foto's brengen je helemaal in de sfeer... ondanks alle heerlijkheden kunnen we het helaas niet proeven. Jammer.
    Het gezinnetje heeft veel kinderen. Hebben ze altijd grote gezinnen als oudedagsvoorziening?
    Op naar het volgende verslag....

Greetz,

Verslag uit: Mongolië, Tsetserleg

Mongolië Paardrijtrektocht

Beste meeleesvriendjes en vriendinnetjes. Jullie hebben al een tijdje niets van me gehoord via deze site. Denk niet dat ik niet op reis geweest ben,... In de tussentijd ben ik in 2012 3 weken met reisgenoot Henk (jawel, je kent hem nog van de wereldreis naar Nieuw Zeeland) 3 weken rondom Ierland geweest met een huurauto. Het is een prachtige actieve vakantie geweest waarbij we zoals altijd veel lol hadden. We hebben Ierland in onze armen gesloten!!

Maar dan nu: over niet al te lange tijd staat er weer een mooie reis gepland. Een reis waarvan het zaadje misschien wel 8 jaar geleden al gepland is toen ik op een groepsreis vertelde dat ik graag paardrijd. De persoon in kwestie vertelde mij dat vrienden ooit hadden paardgereden in Mongolië. Het land waar ze paardrijden zo'n beetje uitgevonden hebben. En dat wilde ik ooit ook weleens proberen!!

Het wordt niet zoals eerder een dag tot dag verslag. Mongolië is het meest uitgestrekte land ter wereld en ik ga op paardrijtrektocht. Dus logeren in tentjes langs de rivieroevers. En daar is bar weinig internet. En al zou het er zijn, ik ga back to basic!!

In de praktijk betekent dat dat ik een aantal voorverslagen ga doen, en nadien een aantal naverslagen met foto's waarin ik vertel over mijn indrukken. Dat het een indrukwekkende reis gaat worden weet ik zeker. Ga je weer mee op avontuur??

Groetjes,
Daphne