De elfde dag: brrrrrrrrr,..ongeluksdag? - Reisverslag uit Tsetserleg, Mongolië van Daphne Habets - WaarBenJij.nu De elfde dag: brrrrrrrrr,..ongeluksdag? - Reisverslag uit Tsetserleg, Mongolië van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

De elfde dag: brrrrrrrrr,..ongeluksdag?

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

12 Juli 2013 | Mongolië, Tsetserleg

Vannacht was het nog kouder dan de eerdere dagen. Zelfs met vier lagen op de body, 2 paar sokken en handschoenen aan tijdens het slapen, had ik het nog koud. En het water is ook nog op en dat is een groot probleem voor iedereen. Voor 2 mensen moest het ergste nog komen want die knikkerden van hun paard toen de paarden in rengalop gingen. Ach, iedereen valt weleens van een paard dus uiteindelijk helemaal niets aan de hand.

We rijden door prachtige valleien met veel gers en bergen op de achtergrond. We bezoeken weer een familie en proeven alles alsof het een lieve lust is. Ook arag (gefermenteerde merriemelk wat ze hier heerlijk vinden), wodka en een soort donuts met heerlijk romige boter. Mjammie! Zoals altijd geef ik vanalles weg aan kinderspeeltjes en shampoo monstertjes e.d., Ik heb gelezen dat het binnen de Mongoolse cultuur verplicht/normaal is om gasten te verwelkomen en goed te verzorgen. Zelfs als je zelf niet thuis bent mogen gasten blijven en gebruik maken van je voedsel. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de extreme weersomstandigheden en uitgestrektheid.

Bij de lunch komen we aan bij de hot & cold springs waar we ook overnachten. De grond is erg drassig maar we vinden een goede plek voor de tenten. Ondanks dat we (m.n. de Amerikanen) niet overtuigd zijn van de drinkbaarheid van het water, moeten we wat en vullen onze flessen. Ik had al elke dag gekookt natuurwater gedronken als koffie dus ik moet klaar zijn voor 100% nature. Niemand wordt uiteindelijk ziek gelukkig.

'S middags krijg ik een privé paardrijtocht van Dawa (de hoofdwrangler) die erg avontuurlijk zal zijn,...: we galopperen een stuk onderlangs de rotskliffen en rijden dan de bossen in waar de grassen tot je heupen staan. Ik moet denken aan de film "Into the wild". Volgens mij is hier nog nooit iemand geweest,.. Dan stoppen we bij een waterval en stappen van de paarden af. Dawa loopt over de watervalkeien naar beneden en verwacht dat ik dat ook doe. Ik vind het maar een vreemde situatie maar volg zijn (slechte) voorbeeld. Beneden plukt hij bloemen en maakt foto's van me (?). Daarna pakt hij mijn hand om me weer over de gladde keien naar boven te helpen. Alsof dat nog niet vreemd genoeg is, vraagt hij me op 3 verschillende momenten of ik misschien wil "zwemmen". Goed om te weten dat het water uit de bergen komt en letterlijk ijskoud is. Ik hoor je al denken: was dat nou het avontuurlijke? Nee,..dat moest toen nog komen,...

We stappen weer op onze paarden en rijden verder de struikige bossen in. Het is hier erg moerassig en net als ik me afvraag of dit wel verstandig is (en bedenk dat Dawa als local vast wel weet wat hij doet), zakt zijn paard met alle 4 de benen tegelijk in het moeras. Helemaal tot zijn buik in dit drijfzandmoeras. We schrikken ons helemaal de blubber en Dawa springt meteen van zijn paard om hem te ontlasten. Met wat gespartel -fijn om dan 4 benen te hebben-, komt het paard weer los. Oei,...op goed geluk richt ik mijn paard 1 meter naar rechts om hem niet hetzelfde te laten overkomen en ik heb geluk,.. Toch wel enigszins aangedaan door de schrik en met kloppend hart van het avontuur galopperen we vervolgens safe and sound weer terug naar het kamp.

Aan de hotspring wassen de locals zich. Aangezien we al een paar dagen niet kunnen douchen maakt iedereen van de gelegenheid gebruik om zich en plein publique te wassen. Dat voelt goed zeg (dat wassen dan,..). En de zwavel is ook nog goed voor je huid. Heerlijk om weer schoon te zijn!

Wordt vervolgd!

De foto's kun je zien door links op "foto's" te klikken

  • 02 September 2013 - 09:04

    Wendy:

    Gatsie, wat een eng verhaal zeg, maar wat moest die jongen dan van jou? Ook vreemd toch dat hij je zover meenam (ieh).

  • 03 September 2013 - 11:51

    JAN VLEUTEN:

    Daphne,
    weer een mooie verslag met leuke foto's die een duidelijk beeld geven van jouw ervaringen-absoluut niets voor mij, maar wel lieve kindertjes waarneembaar.
    groetjes Jan

  • 30 September 2013 - 19:51

    Lydia:

    Wat een schitterend landschap. en mooie kindjes. zo gaaf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Tsetserleg

Mongolië Paardrijtrektocht

Beste meeleesvriendjes en vriendinnetjes. Jullie hebben al een tijdje niets van me gehoord via deze site. Denk niet dat ik niet op reis geweest ben,... In de tussentijd ben ik in 2012 3 weken met reisgenoot Henk (jawel, je kent hem nog van de wereldreis naar Nieuw Zeeland) 3 weken rondom Ierland geweest met een huurauto. Het is een prachtige actieve vakantie geweest waarbij we zoals altijd veel lol hadden. We hebben Ierland in onze armen gesloten!!

Maar dan nu: over niet al te lange tijd staat er weer een mooie reis gepland. Een reis waarvan het zaadje misschien wel 8 jaar geleden al gepland is toen ik op een groepsreis vertelde dat ik graag paardrijd. De persoon in kwestie vertelde mij dat vrienden ooit hadden paardgereden in Mongolië. Het land waar ze paardrijden zo'n beetje uitgevonden hebben. En dat wilde ik ooit ook weleens proberen!!

Het wordt niet zoals eerder een dag tot dag verslag. Mongolië is het meest uitgestrekte land ter wereld en ik ga op paardrijtrektocht. Dus logeren in tentjes langs de rivieroevers. En daar is bar weinig internet. En al zou het er zijn, ik ga back to basic!!

In de praktijk betekent dat dat ik een aantal voorverslagen ga doen, en nadien een aantal naverslagen met foto's waarin ik vertel over mijn indrukken. Dat het een indrukwekkende reis gaat worden weet ik zeker. Ga je weer mee op avontuur??

Groetjes,
Daphne

Recente Reisverslagen:

17 Juli 2013

Dag 16: de allerlaatste dag

16 Juli 2013

dag 15: back to Ulaan Baatar

15 Juli 2013

Dag 14: ...en we gaan nog niet naar huis,... lala

14 Juli 2013

Dag 13: De laatste rijdag alweer

13 Juli 2013

Dag 12: Awkward!
Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 249942

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: