Blote buste???? - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Blote buste???? - Reisverslag uit Eşfahān, Iran van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Blote buste????

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

20 Oktober 2011 | Iran, Eşfahān

Vandaag is de laatste dag voor het Iraanse weekend (vrijdag). Zoals altijd zijn Stephan, Faiz en ik de eerste bij het ontbijt, en de eerste op pad. Het is duidelijk winderiger buiten. We gaan eerst naar het oude Chehel Sotun Palace uit 1614, wat zeker de moeite waard is gezien haar mooie schilderingen. De gezichten op de schilderingen zijn eerder Chinees of Mongools en op de zijkant van het paleis zien we westerse dames waarvan 1 met blote buste (!). Om daarvan bij te komen gaan we naar de theetuin om temidden van westerse en Iraanse toeristen onze thee met Iraanse koekjes en dadels te eten.

Daarna op speurtocht naar de grootste moskee van Iran: de Jameh moskee. Het waait inmiddels flink en het helpt niet echt dat het hier droog is. Met stof in de ogen is het dus lastig om de moskee goed te bekijken. Je ziet naast de bekende mozaïeken ook een oudere minder kleurrijke stijl. In feite zie je 800 jaar islamitisch design want de moskee is telkens uitgebreid en verfraaid sinds de oprichting in de 11e eeuw door de Seljuks. Dit wordt trouwens ook de vrijdagsmoskee genoemd. Morgen stroomt het hier vol met locals.

Daarna proberen we via een bazaar weer terug naar het grote Imamplein te komen maar we raken volledig verdwaald in achterstraatjes waar we maar niet uit kunnen komen. Dan vragen een moeder en dochter in een auto of ze ons kunnen helpen en worden we netjes op het Imamplein afgezet. Wederom een goed voorbeeld van de vriendelijkheid van dit volk.

's Avonds gaan we gedrieën weer de bazaar in en eten uiteindelijk op het dak van ons hotel samen met Marion en onze gids. Het is een plek waar ook veel Iraniërs komen. Na het eten vertelt de gids veel over de echte problemen van Iran. Wat ik al wist was dat er 2 bevelhebbers zijn: de regering en de mullahs/geestelijken. De mullahs hebben vetorecht. Daarnaast is de regering aardig corrupt. Er is pas geleden zo'n 300.000miljard toman weggesluisd door regeringsmedewerkers. Dat is zo'n 210.000 miljard euro. Iran is een rijk land maar daar merkt de burgerij weinig van. Net als de jongen in het vliegtuig, geeft de gids ook aan dat alles kan in Iran. Maar wel achter gesloten deuren.

Ook contacten tussen jongeren verlopen makkelijk. Er wordt eenvoudig op straat contact tussen jongens en meisjes gemaakt. De jongen zorgt dan voor een leeg huis en daar kan vanalles gebeuren. Het is zelfs zo dat steeds meer meisjes voor bijvoorbeeld een mobieltje, sexuele handelingen verrichten. "Het" doen gebeurt niet op de manier waarop jongeren dat bij ons doen,..je moet immers als maagd het huwelijk in...... Ik probeer me er een voorstelling van te maken voor die jonge meiden maar dat lukt me maar moeilijk....

Veel mensen kunnen via schotel, satelliet e.d. Buitenlandse tv ontvangen. Maar veel mensen kunnen geen Engels en hebben daardoor een vertekend beeld van het buitenland. Denk daarbij vooral ook aan de pornozenders die waarschijnlijk totaal verkeerd geïnterpreteerd worden.

De oplossing voor het grote (vrijheids) probleem in Iran zou kunnen liggen in het aanstellen van een liberalere mullah/geestelijk leider en/of een betere niet corrupte regering en/of het volk dat langzaam verandert. Alles vooral niet te snel zoals in een revolutie, maar langzaamaan en van binnenuit. Als ik terugkijk op de afgelopen drie weken heb ik het idee dat vooral kansarmen, mensen die niet geleerd hebben geen of weinig hoop voor de toekomst hebben. Voor gestudeerden ligt dat anders. Die hebben meestal wel het idee dat het beter gaat worden. Inside information: veel van deze mensen vertrekken uiteindelijk naar het buitenland en daarmee gaat kostbare kennis het land uit en een mogelijkheid om iets te veranderen.

Wordt vervolgd

• 17 November 2011 - 20:31

Marlies:

Ik zal je verslagen en de mooie foto's gaan missen, Daphne!
    Dank voor de mooie verslagen.
    Groetjes,
    Marlies.