veel warme eilandjes!!! - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Daphne Habets - WaarBenJij.nu veel warme eilandjes!!! - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

veel warme eilandjes!!!

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

20 Maart 2010 | Frans Polynesië, Papeete

Hallo Allemaal!

Reacties
Ja Pieter, een boot mag je het inderdaad niet noemen. Die 5 km is wel met rondjes lopen hoor. Het is een klein cruiseschip waar ik zometeen wat meer over vertel. Aart, jij lijkt me ook wel een duiker. Valt er nog wat te duiken in IJsland? Henk, Hammerheads zijn inderdaad agressiever maar haaien zijn eigenlijk helemaal niet gevaarlijk. Dat heb ik geleerd tijdens een Cousteau film aan dek en tijdens een lezing hier. Ze vallen alleen aan als ze je voor voedsel aanzien of zich bedreigd voelen. Nu ben ik als mens veel te "Bony" dus ik hoef alleen maar te genieten. Het personeel heeft inderdaad uniformen aan Jason. Vooral de staf (manager hotel e.d en de kapitein en de zijnen) hebben mooie witte marine pakjes aan.

Le bateau
Met max 320 passagiers is dit een kleine cruiseboot. We zijn met 280 en er zijn ongeveer 220 personeelsleden. Dat er maar zo "weinig" mensen zijn (vergelijk: er bestaan schepen met 6000 passagiers) betekent dat je snel vrienden maakt en niet snel de weg kwijt bent + niet in rijen voor iets hoeft te wachten. Er is de hele dag veel te doen voor elk wat wils. Vast zijn: casino, bars, restaurants, zwembadje, fitness, email, beautysalon, boutiek, en ik vergeet vast nog wat. Op het programma staan dingen als films over deze regio (docu's en gewone films), lezingen, excursies, dans en muziekvoorstellingen en -lessen, kooklessen, zaken als schaken en bridgen, taallessen, kunstlessen, verscheiden optredens en ga zo maar door. De gemiddelde leeftijd ligt blijkbaar nu wat hoger dan bij de vorige reis maar met mijn 36 vermaak ik me uitstekend.

Activiteiten
Eergisteren zijn we naar de markiezen eilanden gevaren en zijn in Fatu Hiva aan land gegaan. Het was wederom erg warm maar we worden vaak opgewacht door dansende en zingende bloemendames dus dat scheelt. Gisteren waren we in Hiva Oa waar ik eerst een extra ingelaste duik gemaakt heb (omdat ik eventueel manta's kon gaan zien). Er was veel plankton (dat eten ze) en ik heb een blacktip haai gezien, een grote schildpad die heel geinig naar ons toe dook, veel kleurige visjes en,...2 manta's aan de oppervlakte die letterlijk met hun vleugels zwommen. Het bleken echter de iets kleinere eagle rays te zijn (veel google plezier!). Kleiner maar toch heel indrukwekkend! 's Middags had ik een excursie naar een 200jr oud dorp en waar de alwetende antropoloog van het schip alles vertelde over alles wat er toen gebeurde. Bijzonder interessant om te horen dat er een matriarch was die wel 5 mannen kon hebben. Hij vertelde ook over dat schoonheid erg belangrijk was (kon je status verhogen) en over het koken en eten van de organen van een tegenstander in de strijd om land. Niet onbelangrijk: het uitstallen van doodshoofden van hooggeplaatsten van de tegenpartij (jij krijgt dan hun kracht als het ware, dat geldt ook voor het eten van de organen).

Vandaag
Vandaag heb ik met Linda (is hier met haar oude ouders) een wandel uitstapje in Ua Huka gemaakt. Ook hier vind je veel terug van Paul Gauguin. Gisteren waren we waar hij leefde en begraven is. Hij is eigenlijk een drugsverslaafde pedofiel die van meisjes van 12 houdt en de locals mochten hem niet echt. Om 1 of andere reden ben ik uitgenodigd om aan de kapitein zijn tafel te eten vanavond. Dat is nog steeds vrij bijzonder dus ik ben benieuwd wat ze met me van plan zijn ;-). Dit eilandje ziet er trouwens heel anders uit dan de rest. Zou een soort grand canion kunnen zijn en staat bekend om zijn wilde paarden. Jullie moeten tot de usa wachten op de foto's helaas maar dat ze komen is een feit! Linda (USA) en ik kwamen per ongeluk ook nog even in een schooltje met enthousiaste kids. Vandaag kreeg ik ook nog een uitnodiging om naar Malibu te komen naar John (ken ik van het duiken) en zijn vrouw want dat ligt vlakbij Santa Monica waar ik naar toe ga. Helaas gaan zij eerst nog 5 dagen naar Moreaa en missen we elkaar net.

Wordt vervolgd,..

• 20 Maart 2010 - 09:37

Henk:

Je hoeft je inderdaad niet te vervelen aan boord met alle actieviteiten. Vanavond ben je en VIP bij de kapitein aan tafel. Geniet er lekker van, zal niet zo vaak voorkomen.

Je boeken zal je waarschijnlijk wel niet aan toe komen

Wat een geluk dat je veel onderwater dieren gezien hebt. Wat wil je nog meer? Je haalt er uit wat er uit te halen is.

Kan niet wachten tot je in de USA bent, Niet voor jouw, moet nog heel lang duren, maar voor de foto's. Ben zeer benieuwd

• 20 Maart 2010 - 10:33

Guido:

geweldig al die boven- en onderwaterervaringen (ben jaloers op je!), heel wat anders dan NZ!! Je zult boordevol prachtige herinneringen hebben straks (foto's worden steeds mooier als ze ouder worden), voor straks: N'joy your stay in the USA!

• 20 Maart 2010 - 22:11

Jas:

Met dat ik dat stukje lees van het diner met de kapitein flitst mij die serie door het hoofd: "The Loveboat"

Love, exciting and new
    Come Aboard. We're expecting you.
    Love, life's sweetest reward.
    Let it flow, it floats back to you.

ROFL

• 21 Maart 2010 - 10:40

Elvis:

Ik zie aan je dat je het geweldig naar het zin hebt, Prachtig, je hebt al veel gezien, hoor graag je mooie verhalen als je weer thuis bent.
    Kom veilig thuis,barbie, en nog veel plezier de laatste dagen. groetjes/liefs.
    Elvis