Dag 14 Chennai - Reisverslag uit Madras, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Dag 14 Chennai - Reisverslag uit Madras, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Dag 14 Chennai

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

04 Januari 2011 | India, Madras

Rochel of roggel?
Vanaf 6.30 loopt er buiten om mijn kamer een roggelende, spugende man die hierachter een nieuw huis aan het bouwen is -in India is het te bouwen huis ook meteen het logeer adres van de bouwlui-. Hier is fluimen vanuit het diepst van je keel heel normaal en je hoort het overal. Het wordt te pas en vooral te onpas gedaan en wordt gezien als reinigend dus gezond. Ook boeren is normaal. Scheten ook maar dat heb ik nog niet bewust gehoord. -mooi bruggetje- Na het ontbijt met eindelijk brood, ga ik naar het ayurvedisch centrum voor een medisch consult. Na het verhaal van mijn klachten (trage schildklier, vocht, dieet) onderzoekt de arts (minimaal 8 jaar studie) me ayurvedisch via mijn pols en tong en medisch via de gebruikelijke manieren zoals de stethoscoop. Helaas blijken de kilo's die Jan verloren heeft er bij mij bijgekomen te zijn ondanks het karige dieet en dat is precies het probleem. Na een uur schrijft hij een maandprogramma voor en krijg ik 7 flessen, 4 potten en een pakje ayurvedisch pillen mee. Daarna neem ik het er nog even van tijdens een uurlange ayuarvedische oliemassage door maarliefst 2 dames. Daarna het toetje: is de stoomrompcabine (mijn hoofd steekt er bovenuit, dat hoort zo). Het mag wat kosten zul je denken....bij elkaar met medicatie ongeveer 30 euro :-) ! Als ik 's middags terugkom om een boeking voor morgen te doen voor een andere massage zijn de prijzen plots een stuk hoger (buitenlands tarief). Volgens hen is het duurder vanwege de speciale preparations met rijst en melk. Nou,...ik moet er jaren jonger uitkomen dus ik ben benieuwd!
Een kleine update hierop vanuit NL: binnen 2 dagen medicatie was ik al mijn extra vocht kwijt en kon ik voor het eerst sinds de aankoop 2 jaar geleden mijn laarzen tot bovenaan dichtkrijgen; lang leve de ayurvedische geneeskunde!!

Shop 'till you drop
Volgens de Lonely Planet zijn de autorikshaw (tuktuk) rijders hier in Chennai de meest beruchte van India vanwege afzetterij. Gelukkig ben ik daarop voorbereid en zonder kleerscheuren laat ik me letterlijk afzetten bij T. Nagar. Echt veel te shoppen is er niet voor een westerling waarvan ik er vandaag 1 gezien heb, want het is sari, goud en kitsch wat de klok slaat. Maar toch geinig. Er is ook een soort openlucht bazaar. Overal is het druk en de goud- en sariwarenhuizen puilen uit.

Jonge knulletjes
Ik stap in bij een jonge tuktukrijder die gedurende de reis tegen me aan het wouwelen is. Door alle herrie en het getoeter versta ik er niets van maar hij wijst me op wat grote shoppingmalls. Via de spiegel zie ik dat het een erg leuke knul is en ik krijg het idee dat hij voorzichtig wat toenadering zoekt wat ik wel grappig vind want het blijkt een student te zijn en ik schat hem niet veel ouder dan 20. Nu houd ik wel van jongere heren maar er zijn grenzen. Bij het afscheid geeft deze Kamal inderdaad zijn telefoonnummer en zegt dat als ik de rit leuk vond, ik misschien nog eens af wil spreken? Op zijn Indiaas zou ik nu met mijn hoofd wiebelen. Dat betekent geen ja en geen nee en is meestal het antwoord als je iets vraagt. Dit gebaar is hier dagelijkse kost en hoort bij de cultuur. Je weet immers nooit wat God of je karma met je voorheeft.

Avond
Na het internetten loop ik een heel stuk langs de mainroad en ga ergens vegetarische bladerdeeghapjes eten. Plots komt er een vrouw naast me zitten met 2 oudere mannen waarvan 1 een prachtkop heeft: een pikzwarte huid met spierwit haar en snor- komt helaas niet over op de foto. Gezellig zit ik met Janet te keuvelen. Ze blijkt aan het hoofd te staan van een hogescholen paraplu " Little holy angels matric" (of zoiets). Juist bij reizen heb je dit soort ontmoetinkjes vaak wat voor mij een reis extra speciaal maakt. Ook Kamal hoort daarbij.

  • 07 Januari 2011 - 20:36

    Suzan Stolk:

    Hoi Daphne

    Bedankt voor je prachtige verhalen en mooie foto's van het weeshuis. Geniet nog van je bezoek aan Chennai...... en de aandacht ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Madras

India bezoek weeshuizen Children's Home

Sinds een dik jaar sponsor ik een meisje via www.childrenshome.nl. Het heeft me zo'n 5 jaar gekost om een organisatie te vinden waarbij ik me prettig voelde en waarbij ik ook de gelegenheid heb om het sponsorkindje echt te leren kennen. Mijn doel is om een echte rol van betekenins te spelen in het leven van dit meisje en niet alleen te sponsoren, maar haar ook echt te leren kennen, te stimuleren in wat ze wil doen en haar ook straks als volwassenen te helpen. Verder wil ik er graag achterkomen wat de Stichting precies betekent voor de lokale bevolking en wat hierin de uitdagingen zijn mbt de samenwerking tussen nederland en India.

India
De keuze is op India gevallen omdat ik het land al bereisd had en ongeveer weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb het geluk gehad net aan de Tsunami te ontsnappen destijds. In India heb je het kastensysteem: word je in een lage kaste geboren dan zul je altijd een lage sociale status houden. Als vrouw ben je daarnaast ondergeschikt aan de man. . Een goede huisvrouw zijn, kinderen baren en hopen dat je een vriendelijke man trouwt is je hoogste goed. In India kan men redelijk goed Engels dus dat communiceert goed. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat India een enorm groot, arm en qua grote steden, overbevolkt land is.

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Het leven is wat je er van maakt als Nederlander

10 Januari 2011

Laatste dag India en thuiskomst

07 Januari 2011

Dag 15 Chennai-op 1 na laatste dag

04 Januari 2011

Dag 14 Chennai

04 Januari 2011

Dag 13 naar Chennai
Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 250930

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: