Het leven is wat je er van maakt als Nederlander - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Het leven is wat je er van maakt als Nederlander - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Het leven is wat je er van maakt als Nederlander

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

29 Januari 2011 | Nederland, Utrecht

Hallo meeleesvriendjes en vriendinnetjes,

Inmiddels is het 3 weken dat ik teruggekomen ben uit India. Ondanks dat ik veel reiservaring heb, moet ik zeggen dat deze reis iets geraakt en ook veranderd heeft.Nu verandert elke reis je wel een beetje, in ieder geval je inzichten, maar deze keer was dat wel wat heftiger.

India
Omdat ik voorbereid was op de armoede en ellende, is dat niet zozeer hetgeen wat me veranderd heeft. Al ben ik me wel nog meer bewust geworden dat wij in Nederland wel degelijk in staat zijn om ons leven naar onze hand te zetten. Ook als je vervelende dingen overkomen (je krijgt hier alle hulp om ermee te dealen en een "normaal'leven te kunnen leiden). Kortom, je kiest zelf hoe je je leven volgt en hoe je je leven en mogelijkheden ziet (mindset). Wat me het meest gedaan heeft is de bewustwording van mijn/onze overtuiging dat efficient/constructief/effectief per definitie altijd goed of het beste is. Deze overtuiging (waar wij ons vaak niet eens van bewust zijn) zorgt ervoor dat je niet kunt samenwerken met Indiers op de manier waarop wij dat gewend zijn omdat zij andere overtuigingen hebben. Zij kunnen geen afspraken maken (zoals wij dat gewend zijn) want ze weten niet wat er tussenkomt (karma). Tijd beleven zij op een hele andere manier. Ze zijn er dus ook niet op gebrand om allerhande afspraken na te komen. Kun je ze dat kwalijk nemen? Nee natuurlijk niet, want zij hebben een andere overtuiging en zij begrijpen niet dat wij zo strikt zijn. Mij heeft dit geleerd om me minder druk te maken als dingen niet lopen zoals ik ze zorgvuldig en met veel aandacht gepland heb. Meer te accepteren dat zaken soms anders gaan, ook als dat minder efficient is en niet volgens afspraak. Dat voelt een stuk beter voor mezelf, en daardoor ook voor degene die ik tegenover me heb. Ik hoop dat ik dit lang vast kan houden.

Wat je van het leven maakt
In het kader van "het leven is wat je er van maakt" had ik me met deze site gekoppeld aan BNN op reis en heb 1 van de 10 gevulde goodie bags gewonnen :-) Ook ben ik begonnen met een opleiding Life Coach in mijn privé tijd (heb ik een jaar tegenaan gehikt en ben er nu erg blij mee). Mijn gang naar de ayurvedische arts in India krijgt een vervolg aangezien er goede resultaten zijn met alle potjes en pilletjes. Inmiddels al via allerlei instanties uitgezocht dat ik die middeltjes mag importeren. Het kost wat moeite, maar dan heb je ook wat (officiele goedkeuring). De Indiase arts heeft al toegezegd me via Skype verder te willen behandelen. En ik heb de volgende reis ook al geboekt dus de voorpret kan alweer beginnen.

  • 29 Januari 2011 - 18:06

    Gerard En Irene:

    Mooi dat je ons nog een "nablik" gunt op je reis...
    Het was heel mooi om deze reis als t ware samen met jou en Jan en Lia mee te maken.
    Wij hebben hem heel bewust mee gevolgd omdat wij deze reis ook heel graag zouden gaan maken om "onze" kindjes te kunnen gaan bezoeken... Mede door jouw ervaringen hebben we wel begrepen dat het niet "zomaar" een reis is... Het is mooi te horen dat je als Westerking eigenlijk zo veel opsteekt van een ervaring in een land, wat hier eigenlijk tot de arme landen gerekend wordt...
    Zelf denk ik dat men in deze landen waarschijnlijk vaak heel wat meer geestelijke rijkdom kent, dan wij in ons materialistische westen... Daarom is het feit dat jij je nu aan deze studie wilt gaan wijden heel erg mooi... tenslotte kunnen wij hier, zoals je al aangaf, zelf veel aan ons leven bijdragen... ;dat is een groot voordeel van het feit dat hier ons wiegje gestaan heeft...
    Daphne, dank je wel voor het inkijkje in dit stukje van je leven; het ga je goed...

  • 30 Januari 2011 - 09:20

    St. Childrenshome:

    Even een reactie op het bovenstaande bericht.

    Met jouw stukje over het feit dat je niet kan samenwerken met Indiërs ga je wel erg kort door de bocht. Wij kunnen, met onze stichting,prima samenwerken met onze organisaties SJDT en DEET. Dat er communicatie af en toe niet zo verloopt als wij zouden willen betekent niet dat er geen samenwerking mogelijk is met Indiërs. Wij vinden je opmerkingen van je min of meer kwetsend voor de Indiërs en niet op zijn plaats.

    Succes met je voorbereidingen voor Iran.

    Lia en Jan


  • 30 Januari 2011 - 10:05

    Daphne:

    Hallo Jan en Lia,

    Jullie hebben helemaal gelijk hoor. In mijn stukje chargeer ik dan ook en probeer ik uit te leggen op welke manier deze reis mij geraakt heeft. Natuurlijk bedoel ik het niet letterlijk (je kunt prima samenwerken met Indiers maar dan zal je wel rekening moeten houden met een aantal zaken aangaande je eigen overtuigingen en die van India). Bedankt voor jullie toevoeging!

  • 31 Januari 2011 - 09:00

    Linda:

    Wat fijn, Daph, deze zo positieve terugblik op je reis. En mooi dat je andere inzichten hebt gekregen en daar ook nog iets concreets mee gaat doen, je opleiding dus.
    Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen daarmee!

  • 06 Februari 2011 - 12:05

    Henk:

    Was jammer genoeg niet in staat om de reis van dag tot dag mee te lezen.
    Nu weken na terug komst heb ik mij de tijd gegund om het gehele verslag met de soms schokkende foto's door te lopen.
    Het heeft op mij een zeer indrungende indruk achter gelaten over deleef omstandigheden in India zelf.
    Dat gen ik las en zag kon ik niet voorstellen dat de mensen daar zo konden lven, met onze eigen levenstandaar in mijn achter hoofd.
    Wetende dat jij zeer begaand bent met de mensen daar denk ik dat het jouw ook een geweldige steun was voor al het werk dat je daar gedaan hebt of nog gaat doen.

    Jammer was dat je slecht kon comminuceren met je pleeg kindje, maar ik denk dat als je nog eens terug gaat dit probleem veel minder is.

    De geweldige reaktie's van de kinderen die je ontmoet hebt en de andere mensen tijdens deze reis geeft hoop voor de toekomst.

    Deze reis zal een onuitwisbare indruk bij je achter laten, en ik denk net zoals bij alle mensen die met je meegeleefd hebben. Bij mij zeer zeker.Zal in de toekomst je verslagen van alle reizen met veel aandacht blijven lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Utrecht

India bezoek weeshuizen Children's Home

Sinds een dik jaar sponsor ik een meisje via www.childrenshome.nl. Het heeft me zo'n 5 jaar gekost om een organisatie te vinden waarbij ik me prettig voelde en waarbij ik ook de gelegenheid heb om het sponsorkindje echt te leren kennen. Mijn doel is om een echte rol van betekenins te spelen in het leven van dit meisje en niet alleen te sponsoren, maar haar ook echt te leren kennen, te stimuleren in wat ze wil doen en haar ook straks als volwassenen te helpen. Verder wil ik er graag achterkomen wat de Stichting precies betekent voor de lokale bevolking en wat hierin de uitdagingen zijn mbt de samenwerking tussen nederland en India.

India
De keuze is op India gevallen omdat ik het land al bereisd had en ongeveer weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb het geluk gehad net aan de Tsunami te ontsnappen destijds. In India heb je het kastensysteem: word je in een lage kaste geboren dan zul je altijd een lage sociale status houden. Als vrouw ben je daarnaast ondergeschikt aan de man. . Een goede huisvrouw zijn, kinderen baren en hopen dat je een vriendelijke man trouwt is je hoogste goed. In India kan men redelijk goed Engels dus dat communiceert goed. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat India een enorm groot, arm en qua grote steden, overbevolkt land is.

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Het leven is wat je er van maakt als Nederlander

10 Januari 2011

Laatste dag India en thuiskomst

07 Januari 2011

Dag 15 Chennai-op 1 na laatste dag

04 Januari 2011

Dag 14 Chennai

04 Januari 2011

Dag 13 naar Chennai
Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 768
Totaal aantal bezoekers 250934

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: