Net als de sint over de daken lopen - Reisverslag uit Rashjt, Iran van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Net als de sint over de daken lopen - Reisverslag uit Rashjt, Iran van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Net als de sint over de daken lopen

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

05 Oktober 2011 | Iran, Rashjt

@karel kamperen doen ze echt overal, zelfs naast de snelweg. De propaganda voor het leger vind je ook overal met spandoeken langs de weg

Vandaag maken we een uitstapje naar het bergdorpje Masuleh. Bij het ontbijt ga ik bij onze buschauffeur Mustafa zitten. Je zou het niet verwachten, maar ook hij heeft al aardig wat van de wereld gezien: uk, Duitsland("daar wonen gekken"), Griekenland en Pakistan. Hij liefste zou hij in de uk (Engeland)willen wonen.

Onderweg naar Masuleh krijgen we te maken met de Iraanse bureaucratie. Bussen en trucks mogen namelijk maar 8 uur per dag rijden (ongeacht pauzes) en Mustafa heeft gister 9,5 uur gereden. We wachten nu al een uur bij de politiepost en alle uitleg over dat een toeristenbus ook plas-en lunchpauzes heeft mag niet baten. We krijgen een boete wat we zelf meer zien als bribe en vragen aan onze gids wat er zou gebeuren als we op onze strepen zouden gaan staan of gewoon door zouden rijden, maar dan zou Mustafa niet alleen zijn baan kwijt zijn, maar waarschijnlijk ook de bus en dat willen we niet.

We maken een stop in het leuke plaatsje Fumar dat bekend staat om zijn gevulde koeken en inderdaad, ze zijn heerlijk. Verder richting Masuleh zien we de bergen al. Het barst hier van de theeplantages en ik denk dat we geluk hebben met het weer. Masuleh is een bergdorp waarbij de daken de bovengelegen straten vormen. We knopen met Jan en alleman een praatje aan en Marion en ik strijken op een Iraans loungebed neer voor thee. Zo komen we in gesprek met 3 vrouwen en hun kids en later hun mannen en andere kinderen. Gezelligheid al om op ons bed. Nu weten we dat sommige chadors met een elastiekje vastzitten tegen het afglijden. Er gebeurt nog iets verrassends want onze chauffeur betaalt niet alleen onze thee, maar ik krijg ook een kadootje hem (very secret,...). Het blijkt een ketting met het bekende blauwe beschermoog dat ik erg veel zal dragen deze vakantie. Ik vergeet trouwens telkens 3keer nee te zeggen uit beleefdheid,..nog even oefenen,...

Op de terugweg naar het hotel word ik met een groepje gedropt in de superdrukke en grote bazaar waar we ons aapjes voelen als in "aapjes kijken". Maar de mensen blijven vriendelijk en beleefd. Na 2 x verdwaald te zijn en meer dan de helft van ons groepje kwijtgeraakt te zijn, komen we na veel kilometers weer moe in het hotel aan.

Wordt vervolgd

  • 26 Oktober 2011 - 16:00

    Karin:

    Ha Daphne, goed om te weten dat je weer veilig thuis bent...
    Het klinkt allemaal erg interessant, maar wat in godsnaam doen ze met die koppen op de markt???
    ga me niet vertellen dat ze die eten hè?
    Leuk met al die foto's erbij!!
    grtz Karin

  • 26 Oktober 2011 - 18:35

    Karel:

    Dank! had trouwens 3 oktober gemist :s ook erg interessant.
    Alles lijkt daar veel kleinschaliger opgezet. Kleine huisjes, veel kleine winkeltjes, kraampjes en nog veel echte ambacht (ouwe koekenbakker, schoenmaker, guillotinist).

    @Karin, Perfect voor in de runderbouillon gewoon een uurtje laten trekken...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 250758

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: