Hoogtepunt - Reisverslag uit Shīrāz, Iran van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Hoogtepunt - Reisverslag uit Shīrāz, Iran van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Hoogtepunt

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

17 Oktober 2011 | Iran, Shīrāz

Vandaag hebben we een uitstapje naar Persepolis. Dat is een van de hoogtepunten van Iran. Persepolis is in de Achaemenids periode gebouwd 550-330 VC door Darius en afgemaakt door zijn zoon Xerxes. In deze periode is de eerste postbezorgingsservice geïntroduceerd. Dit specifieke rijk is gemaakt voor ceremoniële en religieuze (Ahura Mazda) redenen. Het is meer dan 125,000 m² groot en is erg indrukwekkend, vooral na het zien van de film waarbij je echt het interieur ziet. Ook vanaf de heuvel heb je een schitterend uitzicht over de verschillende ruimten. Ik probeer me voor te stellen hoe de mensen hier leefden en hoe mijn leven er hier uit had gezien. Waarschijnlijk in de harem als concubine ofzo,... Het rijk is in 330 VC in de fik gestoken door die klojo van een Alexander de Grote.

Na Persepolis rijden we naar de tombes van Darius II, Artaxerxes I, Darius I en Xerxes I die me erg doen denken aan Petra in Jordanië. Maar dan kleiner en minder mooi. We gaan ook naar Sassaniaanse afbeeldingen van Ardashir I en Shapur de Grote. (224-41AD). Een vol dagje geschiedenis dus!

Het is superheet in Persepolis en we verlangen allemaal naar een frisse duik. Helaas is dat onmogelijk. Loom van de warmte liggen we half duttend in de bus terug naar Shiraz.

Maar bikkels als we zijn gaan Loe, Stephan en ik vlak daarna weer aan de wandel op zoek naar een katholieke kerk. Dat is nog niet zo makkelijk. Maar na veel zoeken en veel vragen vinden we hem. Aan de gesloten poort komen we aan de klets met een oud vrouwtje die verrassend goed Engels spreekt. Zij was ooit moslim en is 60 jaar geleden bekeerd. Good for her want inmiddels is dat sinds de revolutie hartstikke verboden: eens een moslim, altijd een moslim. Ze verteld dat vanwege het regime veel meer mensen zich willen bekeren maar dat mag dus beslist niet.

Daarna wandelen we naar een park dat helaas gesloten is. Toch zijn we blij dat we dit hele stuk gelopen hebben want ons hotel staat in de bazaarbuurt, niet al te best en een beetje crimineel. Terwijl we nu een heel ander Shiraz zien met grote huizen, dure winkels, schone omgeving, wandelboulevards, goed geklede en gemake-upte mensen en alles is moderner en vrijer. Nu zien we echt een modern land. Grappig dat we meisjes van 17 spreken die er wederom niet aan moeten denken om ooit kinderen te krijgen,....

Wordt vervolgd

Ps handig hier mijn fonetische Farsi woordenschat:

Salaam hallo
Goebi hoe gaat het?
Goebam merci het gaat goed bedankt
Gosh amadin welkom
Merci of mamnoen bedankt
Goeda Hafez tot ziens
Gele Goeb heel goed
Lotfan alstublieft
Bale ja
Sob begher goedemorgen

@ ico, ik kan het aanraden!!

  • 11 November 2011 - 17:48

    Karel:

    Je ziet gewoon hoe groots het Perzische rijk was, erg gaaf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 980
Totaal aantal bezoekers 250764

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: