Zo anders dat India! - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Zo anders dat India! - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Zo anders dat India!

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

10 December 2010 | Nederland, Utrecht

Beste meereisvriendjes en -vriendinnetjes,

Bedankt Jolande en Robbert (adjunct directeur) van Wilde Ganzen voor jullie beider reacties op mijn vorige bericht: dat is precies wat ik bedoel met persoonlijke betrokkenheid!! :-)

Nog maar zo’n anderhalve week en dan is het al zo ver en gaat de weeshuizenreis beginnen! Dit zal het op één na laatste berichtje zijn voor ik vertrek. Deze keer wil ik iets vertellen over het land India. Je hebt vorige keer al kunnen lezen dat India 80x Nederland is en dat er heel erg veel mensen wonen (1,2 miljard, dat kun je je niet eens voorstellen,…overigens na China het land met de meeste inwoners). India is op geen enkele manier te vergelijken met Nederland: de natuur is anders, het klimaat, de armoede, het voedsel, de prijzen, de normen en waarden, het geloof, de sociale klassen, het verschil man-vrouw, de ontwikkelingsgraad van de mensen, de grootte van de steden, de gang van zaken op het platteland, het politieke systeem, omgang met de dood,…:alles! Voor de lezers die het leuk vinden om meer te weten te komen over India volgt hier een “samenvatting India”.

India
In India vind je verschillende soorten natuur: het Himalaya berggebied, woestijn, steppe, regenwoud, bekende rivieren zoals de Ganges die voor vruchtbare grond zorgt in het noorden en het plateau in het zuiden. Wat je waarschijnlijk niet weet is dat India haar naam te danken heeft aan de kleinere rivier de Indus. Ook Krishna is een Indiase rivier. India heeft 6 steden met meer dan 5 miljoen inwoners. Chennai (Madras) welke ik op het eind van mijn reis bezoek is er daar 1 van. Bangalore (waar veel westerse bedrijven diensten ge-outsourced hebben) is er ook één. India is de geboorteplaats van een aantal grote religies: hindoeisme, boedisme en sikhisme. De officiële taal is Hindi al spreekt men waar ik naar toe ga (Tamil Nadu) Tamil. Je zou het niet zeggen maar het Hindi kent grote overeenkomsten met Europese talen en valt onder dezelfde taalfamilie.

Gandhi, geloof en kasten
India staat van oudsher bekend om haar geweldloze verzet. Het bekendste voorbeeld daarvan is Gandhi maar geweldloos verzet wordt nog steeds toegepast bijvoorbeeld wanneer er ergens een vervuilende fabriek moet komen terwijl de locals dat niet zien zitten (let wel, corruptie is hier altijd aan de orde en zie dan maar eens rustig te blijven). Religie en het kastensysteem bepalen iemands positie in de maatschappij. Hieronder zie je de verdeling van geloven:
Religie: Hindoeïsme 80,5%, Islam 13,4%, Christendom 2,3%, Sikhisme 1,9%, Boeddhisme 0,8%, Jaïnisme 0,4%, Overige religies 0,6%.

Zoals ik het Hindoeisme heb leren kennen is het een geloof dat vol overtuiging vreedzaam beleid wordt. Bij het Hindoeisme heb je meerdere goden. Als je zwanger bent, ga je naar die god die je een gezonde baby kan brengen etc. Ook de heilige koe komt uit dit geloof (In India zie je overal loslopende koeien die liefdevol behandeld worden). Voor mij als Nederlander was het gek om een volwassene vol overtuiging zijn wensen in te zien fluisteren bij een stenen koe (de wensen komen dan uit) of om allerlei mensen stukjes boter naar een beeld te zien gooien, of alle dagelijkse offeringen terwijl de mensen zelf eigenlijk niets hebben, de versierde olifanten die je kunnen zegenen door een tikje met de slurf. Overigens kun je aan de stippen en strepen op iemands hoofd (vaak tussen de ogen en bij het haar) zien of hij getrouwd is, elke dag naar de tempel gaat etc.
India kenmerkt zich door het kastensysteem dat in onze cultuur onbekend is=> wij kunnen namelijk “the American dream”najagen. In India word je nooit een kwartje. De volgende kasten worden onderscheiden:
• Brahmanen, de priesterlijke en geleerde klasse;
• Kshatriya's, de strijders en de heersers;
• Vaishya's, de landbouwers en de handelaars;
• Shudra's, de burgers en arbeiders.

Onder de categorie van Shudra's staat de groep onaanraakbaren, ook wel paria's genoemd. Veelal is men tegenwoordig niet meer akkoord dat de kastelozen onder de Shudras vallen, zij zijn de 5e kaste of anders de buitenkasten. Zij noemen zichzelf dalit. Zij worden als kasteloos beschouwd. Deze groep mensen doen het vuile werk van de maatschappij en worden letterlijk niet aangeraakt door hogere kasten. Ze “horen” te dienen en worden vaak uitgebuit en (seksueel) misbruikt. De Indiase kasten worden sterk onderscheiden door rituelen en geloven die al het gedachtegoed en het gedrag (dharma) doordringen. De extreme hogere en lagere kasten verschillen zo sterk in gewoonten in het dagelijkse leven en verering dat slechts de tussenliggende kasten kunnen dienen om de Indiase maatschappij samen te houden. De kasten leveren een specialisatie op, waarbij verschillende groepen verschillende taken binnen de samenleving hebben. Hindoes geloven dat de kaste waarin iemand geboren wordt afhankelijk is van het karma uit de vorige levens.

Culturele uitingen
Muziek, dans, festivals, Bollywood en pelgrimsprosessies zijn belangrijk ik het dagelijks leven. Naar de bios gaan is een 3 uur durend (zonder pauze) eet- en dansfestijn en er wordt veelvuldig mee gejoeld, gezongen en gedanst. En ook kleding is belangrijk maar op een geheel andere manier dan wij daar mee omgaan. De meeste Indiers die ik in Nederland zie, zien er ook altijd onberispelijk uit. Indiase dames daar dragen vrijwel altijd een sari, westerse kleding wordt als onbehoorlijk gezien. Qua eten staat India natuurlijk bekend om de curry’s en zuid India ook nog om het hele hete eten pfoehee op de menukaart heb je gradaties in hoe heet je het wil hebben; heet, heter, heetst!

Economie
60% van de Indiers werkt in de agrarische sector en de IT bloeit flink (ook Springer Media, het bedrijf waarvoor ik werk, heeft evenals veel andere bedrijven ge-outsourced naar India). Er is dus veel gaande op dit vlak wat ertoe geleid heeft dat India, na China, de snelstgroeiende economie heeft. Desalniettemin behoort India nog steeds tot de ontwikkelingslanden: 1/3 leeft onder de armoedegrens wat neerkomt op 300 miljoen mensen. Wat wel handig is is dat veel mensen Engels spreken/begrijpen maar het is lastig te verstaan omdat de klemtoon anders gelegd wordt.

Klimaat
In het zuiden heb je te maken met 2 seizoenen: nat of droog maar altijd warm (zo’n 30 graden). In het natte seizoen (onze zomer) heeft men te maken met de moesson.

Man-vrouw
Meestal wordt de huwelijkspartner uitgekozen door de familie, soms met behulp van bemiddelaars. Het gaat daarbij vaak om een huwelijk tussen families ipv tussen de individuen. Men mag weigeren maar dit gebeurd vaak niet vanuit respect en vertrouwen naar de ouders toe, dat is in India namelijk heel belangrijk. De ouders van het meisje betalen de bruidschat en de bruiloftskosten, die afhankelijk van de afkomst, hoog of laag kunnen zijn. Veel meisjes in een arm gezin is dan ook een onoverkomelijke ramp. Daardoor worden er meer jongens geboren dan meisjes (en dat gebeurt niet op de legale manier). Na het huwelijk trekt het meisje bij de jongen en zijn familie in. Daar is zij ondergeschikt aan haar schoonmoeder. Orthodox dogma schrijft voor dat de vrouw haar echtgenoot als een god moet aanbidden en dienen. Vandaar dat ‘weduwe-verbranding’, waarbij de weduwen zich ‘vrijwillig’ op de brandstapel van hun overleden echtgenoot wierpen, geregeld voorkwam totdat de Britten een eind maakte aan deze gruwelijke praktijken. Evenzogoed gebeurt het ook nu nog een enkele keer. De positie van weduwe is van oudsher zeer miserabel. Ze vegeteert min of meer als een ‘levende dode’, ontdaan van haar sieraden, zonder make-up, en gekleed in witte rouwkleding. De positie van alle vrouwen is er dus een van ondergeschiktheid, in principe althans, want er zijn tegenwoordig heel wat vrouwen die belangrijke posities bekleden (denk bijvoorbeeld aan Indira Gandhi die premier van India was), en ook in de huiselijke kring zwaait de vrouw vaak achter de schermen de scepter. dood wordt als iets positiefs ervaren. Je krijgt namelijk een nieuwe kans tot groei(reincarnatie). India is een preuts land. De aparte positie van vrouwen wordt benadrukt door vrouwen-compartimenten in de trein en familie-cabines in restaurants; dit is evenwel een Moslim invloed, in het verlengde van de sluier die ook in India door veel Moslim vrouwen gedragen wordt. Homoseksualiteit is verboden.

Wil je meer weten? Check dan deze site:

• 12 December 2010 - 20:44

Marlies:

Lieve Daphne,
    Dank voor deze uitgebreide samenvatting.
    Het gaat zeker weer een geweldige reis voor je worden en ik verheug me al op je reisverslagen.
    Veel groetjes,
    Marlies.

• 13 December 2010 - 07:57

Frank:

Hey Daphne,

Als ik het zo lees gaat het weer een hele mooie reis worden. Ik weet niet of ik je voor je vertrek nog zie/spreek maar ik wens je alvast een hele fijne en mooie reis.

groetjes,

je collega,
    frank

• 13 December 2010 - 15:50

Mitzy:

Hoi Daphne, had geen idee dat je zat te broeden op weer een volgende reis. Een wat een pracht missie! Wat is de naam van je sponsorkindje? Heb je ook een foto? Veel succes met de laatste voorbereidingen en als ik je niet meer zie of spreek voor je vertrek, heel veel plezier. Groet, Mitzy

Verslag uit: Nederland, Utrecht

India bezoek weeshuizen Children's Home

Sinds een dik jaar sponsor ik een meisje via www.childrenshome.nl. Het heeft me zo'n 5 jaar gekost om een organisatie te vinden waarbij ik me prettig voelde en waarbij ik ook de gelegenheid heb om het sponsorkindje echt te leren kennen. Mijn doel is om een echte rol van betekenins te spelen in het leven van dit meisje en niet alleen te sponsoren, maar haar ook echt te leren kennen, te stimuleren in wat ze wil doen en haar ook straks als volwassenen te helpen. Verder wil ik er graag achterkomen wat de Stichting precies betekent voor de lokale bevolking en wat hierin de uitdagingen zijn mbt de samenwerking tussen nederland en India.

India
De keuze is op India gevallen omdat ik het land al bereisd had en ongeveer weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb het geluk gehad net aan de Tsunami te ontsnappen destijds. In India heb je het kastensysteem: word je in een lage kaste geboren dan zul je altijd een lage sociale status houden. Als vrouw ben je daarnaast ondergeschikt aan de man. . Een goede huisvrouw zijn, kinderen baren en hopen dat je een vriendelijke man trouwt is je hoogste goed. In India kan men redelijk goed Engels dus dat communiceert goed. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat India een enorm groot, arm en qua grote steden, overbevolkt land is.