Informatie rondom ontwikkelingssamenwerking - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Informatie rondom ontwikkelingssamenwerking - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Informatie rondom ontwikkelingssamenwerking

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

04 December 2010 | Nederland, Utrecht

Goededag allemaal,

Hartstikke leuk dat jullie allemaal weer meelezen en welkom de meelezers van http://www.childrenshome.nl met een eigen sponsorkindje!

In de aanloop naar "de echte reis" zou ik ik niet zijn als ik niet wat meer zou willen weten over ontwikkelingssamenwerking. Daarom heb ik gisteren de (gratis!) expert meeting van Wilde Ganzen bijgewoond. Aangezien ik zelf persoonlijke betrokkenheid erg belangrijk vind (niet alleen in het helpen van anderen maar ook in je eigen leven), deel ik mijn bevindingen met jullie. Dus doe er je voordeel mee!(Nu of in de toekomst) Veel van jullie kennen Wilde Ganzen van de spotjes over ontwikkelingsprojecten die je kunt steunen door te doneren.

Wilde Ganzen (WG)
Er zijn gisteren een aantal sprekers geweest (bijv uit India, uit onze 1e kamer, van Wilde Ganzen zelf, van Stichtingen) waarbij hun presentaties allemaal er op gericht waren duidelijk te maken hoe je als particulier(e stichting) projecten kunt opzetten in India en hoe je om kunt gaan met de zaken waar je dan tegenaan loopt. WG is ervoor om de particulier met goede ideeen te steunen.

Wat heb ik ervan meegenomen?
Dat goede particuliere ideeen omarmd worden èn onmisbaar zijn. Dat je met een geregistreerde Indiase partner (lokale organisatie) moet werken (registreren kost zo'n 3 jaar), dat WG bij een goed uitgedacht plan 61% van je gelden erbij kan leggen, dat de ontwikkeling van een gebied in algemene zin begint bij (goed)onderwijs, dat het in India daarbij een groot probleem is gemotiveerde leerkrachten te hebben, dat projecten "winstgevend" moeten zijn, dat er veel corruptie is ook van overheidswege, dat het kastesysteem en armoede natuurlijk ook een groot probleem zijn. Daarnaast is er al veel kennis en ervaring bij bijvoorbeeld WG en hoef je zelf niet het wiel uit te vinden en kun je ook gaan praten met ervaren stichtingen of ermee gaan samenwerken. India is trouwens 80x NL en telt zo'n 1,2 MILJARD inwoners waarvan een heel groot deel tot de laagste sociale klassen behoort. En daar geldt: "wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje".

Wat viel me op?
Er waren zo'n 80 mensen waarvan veel 50+ met meer of minder ervaring met hun eigen stichting meestal op het vlak van onderwijs en vaak voortgekomen uit een privéreis zoals ook Children's Home ontstaan is. Wat erg bijzonder was, was dat ik "toevallig" tijdens de dinerpauze naast een dame (Marijke) van http://www.focusoneducation.nl ging zitten. Ook zij en haar man Jacques waren zo'n 15 jaar geleden op reis en hadden het gevoel dat ze iets konden/moesten doen. Hun organisatie doet inmiddels niet alleen projecten in India maar ook in andere landen (zie http://www.focusoneducation.nl/archive/projecten/20091212_extern_projectenarchief.pdf ) waarbij het doel educatie is. ...Laten Marijke en Jacques nu ook samenwerken met de Indiase organisatie http://www.SJDT.in (waar ik naar toe ga) en een stimulerende rol gespeeld hebben in het opzetten www.childrenshome.nl van Jan en Lia!!! Simpel gezegd: Kavitha woont in de cottages die er door Focus on Education gekomen zijn!

Betrokken en gedreven
Ik vind het geweldig hoe mensen als Jan en Lia, Marijke en Jacques en vele anderen vanuit hun betrokkenheid een positieve wending kunnen geven aan een deel van de wereld en haar inwoners. En ik vind het nog geweldiger om te ervaren dat iedereen dat kan en daarin ook gesteund wordt door bijvoorbeeld WG. Natuurlijk hoef je niet naar India of een stichting op te zetten om iets te betekenen/toe te voegen aan het leven van een ander. Alleen al het bewustzijn dat je dat kunt, met je eigen talenten en mogelijkheden, zal ervoor zorgen dat je het vroeg of laat ook doet. Daar ben ik van overtuigd!

  • 08 December 2010 - 13:24

    Robert Wiggers:

    Ik vind het erg leuk dat je de expert meeting hebt gewaardeerd en op deze wijze daar kond van doet. Dit is heel goed voor anderen die iets met of in India willen. En goed voor Wilde Ganzen uiteraard. Dus dank hiervoor!

    Zoals mijn vorige directeur altijd zei: ''Wilde Ganzen werkt met de beste mensen van Nederland!" (de vrijwilligers van de Particuliere Initiatieven bedoelde hij).

    Robert Wiggers, Wilde Ganzen

  • 09 December 2010 - 07:17

    Jolande Koole:

    Aanvullend op onderstaand bericht:
    En mijn stelling is: "vrijwilligerswerk haalt het beste in mensen naar boven". Zo profiteren we ( de Project Eigenaar in het Zuiden, het Particulier Initiatief, Wilde Ganzen en de donateur van Wilde Ganzen) dus allemaal!

    Jolande Koole
    Wilde Ganzen
    Ontwikkelingssamenwerking

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Utrecht

India bezoek weeshuizen Children's Home

Sinds een dik jaar sponsor ik een meisje via www.childrenshome.nl. Het heeft me zo'n 5 jaar gekost om een organisatie te vinden waarbij ik me prettig voelde en waarbij ik ook de gelegenheid heb om het sponsorkindje echt te leren kennen. Mijn doel is om een echte rol van betekenins te spelen in het leven van dit meisje en niet alleen te sponsoren, maar haar ook echt te leren kennen, te stimuleren in wat ze wil doen en haar ook straks als volwassenen te helpen. Verder wil ik er graag achterkomen wat de Stichting precies betekent voor de lokale bevolking en wat hierin de uitdagingen zijn mbt de samenwerking tussen nederland en India.

India
De keuze is op India gevallen omdat ik het land al bereisd had en ongeveer weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb het geluk gehad net aan de Tsunami te ontsnappen destijds. In India heb je het kastensysteem: word je in een lage kaste geboren dan zul je altijd een lage sociale status houden. Als vrouw ben je daarnaast ondergeschikt aan de man. . Een goede huisvrouw zijn, kinderen baren en hopen dat je een vriendelijke man trouwt is je hoogste goed. In India kan men redelijk goed Engels dus dat communiceert goed. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat India een enorm groot, arm en qua grote steden, overbevolkt land is.

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Het leven is wat je er van maakt als Nederlander

10 Januari 2011

Laatste dag India en thuiskomst

07 Januari 2011

Dag 15 Chennai-op 1 na laatste dag

04 Januari 2011

Dag 14 Chennai

04 Januari 2011

Dag 13 naar Chennai
Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 251450

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: