Het einde & het begin van MEER! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Het einde & het begin van MEER! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Het einde & het begin van MEER!

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

06 Maart 2010 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo Rakkers,

Reacties
Hee Henk,..gek hoor dat je weer daar bent,..voor mijn gevoel loop je nog steeds ergens op Colombo Street rond ;-) . Jee, op de stewardessen stoel,..lijkt me niet zo fijn zo lang. Maar waar zat de stewardes dan, op je schoot ? (dat verandert de zaak ;-) )Jullie zien af en toe foto's van Cathedral Square: dat is de centrale plek van Christchurch en we/ik hebben er al heel wat uren (rondom) vertoefd. Het was ook daar waar ik Norma tegenkwam. Jason: je opdracht is voltooid! Het is een exemplaar geworden die alleen te verkrijgen is door veel bier te drinken. Gelukkig kende ik de manager van de bar (daar hebben we Andy met zijn Schotse voorouders weer) en mocht ik hem even lenen voor de foto. Ik begrijp inmiddels/eindelijk dat de boodschap is dat ik een andere zonnebril moet kopen en dat alles beter is dan deze :-) uiterst hippe zonnebril (de vrouw van Tiger Woods heeft hem ook!). Felicitaties gaan dit keer naar Sanneke die officieel (?) begonnen is met haar eigen bedrijfje Kats & Coaching: succes meid!

Verleden
De afgelopen dagen ben ik erg actief geweest met wandelen en fietsen rondom Christchurch. Dat fietsen blijft erg gevaarlijk hier, ook als je wel je binnenhand op een rotonde uitsteekt. Moet je hier maar eens proberen om bij een grote kruising met 3baanswegen voorbij de auto's te komen die voor het stoplicht wachten en dan zonder overreden te worden rechtdoor of rechts te gaan (let op je rijdt dus links en er willen veel auto's naar links of rechtdoor, er zijn geen, weinig of gevaarlijke fietspaden). Zelfs als doorgewinterde kaaskop is dat al erg lastig, laat staan als onzekere, weinig fietsende (nooit) kiwi.
Heb acupunctuur en ook het BIA onderzoek gehad welke ik niet de moeite waard vond (de natuurgeneeskundige vond ik ook niet heel kundig). Gisteren teruggeweest naar de natuurgeneeskundige van de Hemaview (waar ik wel enthousiast over was). Ik ben alleen maar enthousiaster geworden: een man met zeer veel kennis die verder kijkt dan puur theorie. Na de temperatuurtest die ik de afgelopen dagen gedaan heb blijkt dat mijn schildklier te langzaam werkt en ik dus inderdaad oa een te langzaam/laag metabolisme heb. Ik ben blij dat dat nu bewezen is. Als ik bij de airport aangehouden word, denken ze vast dat ik drugsdealer ben aangezien ik een reisvoorraadje pillen meegekregen heb,.... Verder ben ik dus bij Andy in de bar geweest waar hij manager van is (bar Chats) en ben uitgenodigd om vanavond mee naar Rugby: de Crusaders (Christchurch) versus Blues (Auckland) te gaan. Oh ja,..ik heb ook de film Precious gezien en zou jullie willen aanraden hetzelfde te doen. Het is een schokkende film,..echt zo'n film waar je nog een paar uur nadien stil van bent. Het doet je goed beseffen dat je het zo slecht niet hebt (ook als je niet in NZ bent ;-) ) De film zag ik vlakbij Cathedral Square en is het kleinste luxe zaaltje (16 plaatsen) dat ik ooit gezien heb. Doch, alles was prachtig aangekleed, helemaal als een luxe grote bioscoop. Erg leuk: Kavitha (mijn Indiase sponsorkindje) heeft een brief geschreven die de mensen van Childernshome.nl gescand hebben waardoor ik het hier kon lezen. Superleuk!! (Bedankt Jan & Lia!!)

Toekomst
De tijd in Christchurch zit er bijna op. Zondag word ik opgehaald door de gastheer van mijn volgende verblijf. Dat is in Loburn zo'n 30km verderop en is een farmstay met meer dan 500 dieren. De eigenaren zijn van oorsprong Nederlands maar wonen al heel lang hier. De reden dat ik juist daar naar toe ga is/zijn de paarden die ze hebben. Ik kan er samen met de gastvrouw of zelfstandig lekker paardrijden langs strand, bos en wie weet wat nog meer. Je kunt ook meehelpen de dieren voeren enzo (leuk!). Verder kan je er gratis fietsen, kanoen en wandelen. Echt lekker in de natuur, op het platteland, actief maar toch relaxed. Zij brengen me op 12 maart naar de airport waar ik eerst naar Auckland vlieg (waar ik als eerste aankwam 2 maanden geleden) en dan door naar Papeete (Tahiti) waar ik opgewacht word door zo'n mannetje met een bordje mevr. Habets erop (dat hoop ik tenminste want het is dan 0.35). Ik slaap 1,5 nacht in een resort voordat ik op de cruiseboot stap waar ik 15 dagen later weer afstap. Hier zie je waar de cruise naar toe gaat http://daphnehabets.waarbenjij.nu/Reisverslag/?Nederland/Eindelijk+een+optie+op+een+cruise/&subdomain=daphnehabets&module=site&page=message&id=3202591 Grappig om te melden dat ik 24 uur terug in de tijd ga als ik van NZ naar Tahiti ga. Een echte tijdvliegmachine!! Wat minder grappig is dat ik bijna zeker niet kan internetten vanaf de boot.

Conclusie: filosofie
Er zijn inmiddels 2 reismaanden voorbij en het eerste wat ik aan zo iemand zo willen vragen is: ben je veranderd? /Heeft het je veranderd? Dat idee heb ik (nog) niet maar komt misschien als ik weer terug ben (cultuurshock). Het heeft voor mij een aantal zaken bevestigd, opgehelderd en aangewakkerd. Daarnaast zie ik van dichtbij dat er een land is waar je toch comfortabel westers kunt leven EN dat alle voordelen geniet van veel verre 2e en 3e wereldlanden (natuur, omgangsvormen, gezondheid/gezond leven ed). Wat neem ik tot nu toe mee naar huis? Dat de wereld veel leuker kan zijn als je niet heel star vasthoudt aan allerlei zaken (de buschauffeur die de eerste dag speciaal een extra halte inlast omdat dat handiger was,..dergelijke dingen heb ik VAAK meegemaakt hier in NZ en dragen zoveel bij aan het welzijn van de mens, zijn medemens en zijn omgeving). Verder had ik al het idee om over ongeveer 2,5 jaar naar Santiago de Compostela te fietsen en onderweg de tijd te nemen voor bezienswaardigheden e.d., nu is daarbij gekomen om na aankomst de fiets op een gehuurde auto te zetten en dan weer langzaamaan terug te rijden en veel Bed & breakfasts te doen. Lijkt me een heerlijke ervaring! Trouwens,..goed om te weten: NZ is erg goedkoop voor Euro gebruikers. Een vrijstaand huis (vrijwel altijd bungalows want je hebt hier vrijwel alleen laagbouw) kost hier ongeveer gemiddeld 150.000 euro. Veel zaken kosten hier ongeveer de helft in vergelijking met bij ons. Alleen dagelijkse producten zijn vaak wat duurder dan dat. Vanaf pensioen hier wonen is dus erg lucratief ;-).

Wordt vervolgd,..

ps Henk,...: voor vanavond is de voorspelling van Andy dat de Crusaders weer gaan winnen,..ben benieuwd!!

• 06 Maart 2010 - 05:29

Jas:

Woehahahahahahahaha !

Te gek !
    Goed gedaan.

Het is heel vroeg en het regent hier pijpestelen, maar je hebt me aan het lachen !

Goed bezig dus.

Ik kijk er naar uit dat als je terug bent dat we bij kunnen babbelen. Er is veel positiefs gebeurd in de tussentijd aan beide zijden.

Groetjes,
    Je TROTSE grote broer
    ;)

• 06 Maart 2010 - 07:43

Wendy:

Hoi Daphne, je hebt toch geen schildklierhormoon meegekregen he? Kijk er mee uit hoor! Voor je ergens aan begint, laat dan eerst als je terug bent hier bloed prikken en het onderzoeken!
    Ik heb zelf een te traag werkende schildklier, kreeg er tien jaar geleden een (bleek achteraf) goedaardige tumor in. Die moest er dus uit. Tieme (ons zoontje) slikt ook al bijna een jaar schildklierhormoon, begon dus al toen hij 2 was. Maar je moet wel regelmatig gecontroleerd worden. Je hart gaat rare dingen doen als je verkeerd ingesteld bent!

Groetjes en goede reis verder.

Wendy

• 06 Maart 2010 - 08:07

Marlies:

Hallo Daphne,

Geweldig wat een verslag. Fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt van al je ervaringen, indrukken en gevoelens.
    Blijkbaar heb je je volgende reis ook alweer deels "gepland".
    Ik kijk weer uit naar je volgend verslag.

Groetjes,
    Marlies.

• 06 Maart 2010 - 09:00

Henk:

Terug rreis viel niet mee zonder op de stewdess schot te zitten.
    Had wel geluk met mijn burman. Mocht daar op zijn plek zitten en heb een 3 uur geslapen op zijn stoel. Geweldige man!
    Ben ook nog een beetje bij je met alle verhalen.

Het volgende vakantie deel staat voor de boeg en ik hoop dat dit net zo mooi en leuk gaat worden als de afgelopen tijd. Zal zeker het geschrijf van je missen op de boot.

Ik kan de mening onder steuning voor pensioen leven al daar.

Als de Crusaders vanavond net zo spelen als toen gaan ze voor mij weer winnen. Tenminste als jij wel weer net zo uitgedorst bet als toen.
    Veel plezier met de game en andy en rustig aan.

• 06 Maart 2010 - 11:51

Fenna:

Mooi hoor, alle 'lange vakantie'-ervaringen! Het ziet er op de foto' ook steeds zo heerlijk vakantie-zonnig uit :-)
    Hoewel het hier nu ook al een paar dagen heel mooi eer is, oogt het toch anders ;-)

santiago de Compostela is mooi en typisch. Ondanks m'n antigeloof de moeite waard ;-)
    En een langzame reis terug ook!
    Maargoed, eerst deze prachtige reis afronden.

• 09 Maart 2010 - 14:45

Marianne:

Een collega van mij heeft ook een te trage schildklierwerking, maar krijgt van het ziekenhuis nog geen medicijnen, wie weet is dat middel/pillen iets voor haar. Ik zal het eens doorgeven. Fenna en Pieter krijgen een kindje las ik een aantal verslagen terug? Leuk voor ze eindelijk gelukt!
    Die verslagen zijn een mooie onderbreking hier op mijn werk, thuis ook, maar lees ze liever hier.

gr. moi