Dag 1 - Reisverslag uit New Delhi, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit New Delhi, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Dag 1

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

26 December 2010 | India, New Delhi

Na een behoorlijk lange tocht-2 nachten praktisch niet slapen- inclusief overstap, eindelijk op 24 december 2010 om 8.10 aangekomen in Madurai. Antony stond al netjes te wachten. Tijdens de 1,5 uur durende rit naar het 1e weeshuis Pudhu Punal was al goed te zien dat dit het niet-toeristische India is. Er loopt vanalles langs de weg, ja ook loslopende koeien (de koe is heilig in India) en ook de prachtige Tata Ambassador auto heb ik weer gezien. De stadjes/dorpjes waar we doorheen rijden kenmerken zich door een krioelende chaos (in onze ogen tenminste).

Aankomst
Aangekomen staan de kinderen allemaal al klaar om ons te verwelkomen. Ik zie meteen rechts Kavitha al staan. En het is nog een beetje onwennig en verlegenzijn maar er is wel een duidelijk herkenning tussen ons. Ik vind haar in het echt nog bijzonderder dan ik al vond en het is erg grappig dat we allebei krullen hebben! Jan en Lia worden, ook door de allerkleinsten, als oude vrienden verwelkomd. Dat was prachtig om te zien!

Het weeshuis
Na deze (voor mij en de kinderen-ik ben natuurlijk een vreemde) onwennige verwelkoming zijn Lia en ik even over het terrein gelopen, er is veel in ontwikkeling en men is druk aan het bouwen. De kids wonen in cottages waar geen meubilair ed instaat. Ze slapen per huisje bij elkaar in 1 ruimte op de grond. Een aantal van de huisjes zijn van Focus on Education van Marijke en Jacques die ik eerder bij Wilde Ganzen ontmoet heb (nog bedankt voor jullie persoonlijke berichtje!). ’s Middags gaan we op het terrein bij de directeur van SJDT langs en ik geloof mijn ogen niet: rijen met kinderen die daar keurig op zijn veranda hun lunch eten. Geen geschreeuw of andere toestanden maar alles rustig en lief. Ook hier is duidelijk dat Jan & Lia oude bekenden zijn want om de beurt komen er kinderen bij hen knuffelen.

Kerstgift uit Nederland
Mijn “witte”haar is een geliefd onderwerp en na een paar uur, tijdens het uitdelen van de mooie nieuwe kleding (dankzij de kerstgiften aan Children’s Home) zijn de kindjes ook niet meer bij mij weg te slaan. Dat je blote billetjes op schoot hebt neem je voor lief als je al die grote ogen bruine ogen ziet en al die handjes die je aan willen raken. Als Hollander is het een beetje gek om een directeur te zien met al die kindjes lief op een rijtje op zijn veranda. Maar als ik ’s middags de gezichtjes zie waarin ongespeelde blijdschap en dankbaarheid te zien is kan ik niet anders concluderen dan dat het prima werkt hier. Kavitha wordt ook iets losser. Het is jammer dat ze geen Engels spreekt en ik niet goed met haar kan communiceren. Ze moest eens weten hoeveel kado’s ik voor haar heb!

Meer
Dankzij de kofferruimte van ons 3-en heb ik vrijwel alle kleding en speelgoed van Marianne, Anouk, Jolanda en mezelf mee kunnen nemen. Om e.e.a. goed te laten verlopen zal ik het door de leiding laten uitdelen. Het is hier in ieder geval goed op zijn plek. Zometeen gaan we naar de kerst-mis waar ook de kids zullen zijn. Ondanks dat ik na 2 nachten nietslapen aardig vermoeid ben, vind ik het heel bijzonder om hier te kunnen zijn en vind ik het fijn dat als Kavitha en ik elkaar aankijken er toch wel een wederzijdse herkenning/klik is. Met name vanmiddag merkte ik echt dat ze haar best deed. Ondanks het communicatieprobleem.

Avond programma
’s Avonds zijn we met de kids naar het dorp geweest voor de nachtmis. Het is ongelofelijk dat zo’n 300 kids (ook van andere scholen) zich 2 uur lang keurig blijven zitten en zich netjes gedragen. Kavitha zoekt me duidelijk op wat erg leuk is om te zien. Als ze tegen vriendinnen praat heeft ze gek genoeg een stem als een oude zeebonk maar tegen mij heeft ze een normale stem. Met Jan en Lia al knikkebollend 2 uur stilzitten dachten we dat we om 21 uur eindelijk naar bed konden, maar we zaten pas op de helft: we kregen nl eerst nog een smakelijk diner om vervolgens kerstfeest te vieren met de kids in het nabijgelegen jongensweeshuis. Veel optredens en prijzenspelletjes. Hilariteit alom toen ik fris en fruitig (duhhh) meedeed met de groepsdans (Claire je pasjes komen hier goed van pas, lekker los in de heupen!). Tegen 1.30 lagen we eindelijk in bed.


  • 26 December 2010 - 08:23

    Marijke:

    Nog een mooi kerstfeest Daphne. Leuk om je verslag te lezen en er zoveel herkenbaars in te zien. Met kerst ben ik er nooit geweest; zo te lezen is dat erg bijzonder. Ik snap dat jullie na zo'n vermoeiende reis knikkebolden tijdens de kerst-mis. Fantastisch om de foto's te zien. ER zijn zoveel bekende gezichtjes voor me. Ik ben benieuwd of en hoe ze nieuwjaar gaan vieren bij SJDT.
    Jacques en ik wensen je/jullie nog een hele mooie tijd bij SJDT.

  • 26 December 2010 - 09:34

    Wilte:

    Wat een feest om je daar tussen die kids te zien!!!
    Groetjes wilte

  • 26 December 2010 - 09:39

    Willy:

    Je glundert helemaal naast Kavitha Daphne.
    Prachtig om te zien en fijn dat je ons laat meereizen via het beeldscherm!

  • 26 December 2010 - 10:12

    Marjanne:

    Hi Daphne, fijn te zien dat je goed bent aangekomen en dat 't contact met Kavitha gezellig verloopt. Zo te zien is ze blij met de mooie kado's! Ik zal de rest van je foto's en verhalen wel na mijn vakantie gaan bewonderen en horen, want over 2 dagen is 't mijn beurt... heerlijk naar Costa Rica.

    Geniet van je bijzondere vakantie in Inda en zie/spreek je in februari weer.

    liefs,
    Marjanne

  • 26 December 2010 - 10:28

    Marlies:

    Hallo Daphne,
    Super, wat een mooi verslag van je geweldige eerste dagen. Geniet ervan, jullie doen heel veel goeds.
    Groetjes,
    Marlies.

  • 26 December 2010 - 10:32

    Andrea En Manuela:

    Hallo Daphne,
    met veel belangstelling lezen we je reisverslag. Sinds november sponsoren wij ook een meisje in Pudhu Punal. Ze heet N. Astalaskmi (haar voornaam weet ik niet eens) en is 8 jaar oud. Fijn om de foto's te zien, om ons beter te kunnen inleven hoe deze kinderen daar leven. Geweldig dat jullie daar zijn.
    Groetjes van Andrea en Manuela

  • 26 December 2010 - 10:58

    Gerard En Irene:

    Beste Daphne,
    Je kent ons niet, maar ook wij hebben in Pudhu Punal 2 kinderen geadopteerd: Vallaiyammal en Valendina en we maken de reis met je mee hoor!!!! Echt ZO leuk om jou te zien met Kavitha! Best te begrijpen dat het contact erg onwennig is zo in het begin, maar wel heel erg mooi dat jullie elkaar nu in levenden lijve ontmoet hebben... Het is zo leuk om alles zo te volgen..
    Wij wensen je een hele fijne tijd daar en geniet maar lekker samen met Jan, Lia en de kindjes...

  • 04 Januari 2011 - 20:57

    Anouk:

    Hoi Daphne,

    Door tijdgebrek lees ik nu pas je reisverslag. Wat indrukwekkend allemaal zeg. Wat een prachtige kindjes. Vooral het verhaal over het pasgeboren meisje raakte me diep. Dat kindje mag je wel voor ons meenemen ;-)
    Goed ook om te lezen dat onze kleding en spullen goed terecht komen. Als we binnenkort nog eens iets voor deze kinderen kunnen betekenen, horen we het graag.
    Nog heel veel plezier en succes daar!

    Groeten,
    Anouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

India bezoek weeshuizen Children's Home

Sinds een dik jaar sponsor ik een meisje via www.childrenshome.nl. Het heeft me zo'n 5 jaar gekost om een organisatie te vinden waarbij ik me prettig voelde en waarbij ik ook de gelegenheid heb om het sponsorkindje echt te leren kennen. Mijn doel is om een echte rol van betekenins te spelen in het leven van dit meisje en niet alleen te sponsoren, maar haar ook echt te leren kennen, te stimuleren in wat ze wil doen en haar ook straks als volwassenen te helpen. Verder wil ik er graag achterkomen wat de Stichting precies betekent voor de lokale bevolking en wat hierin de uitdagingen zijn mbt de samenwerking tussen nederland en India.

India
De keuze is op India gevallen omdat ik het land al bereisd had en ongeveer weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb het geluk gehad net aan de Tsunami te ontsnappen destijds. In India heb je het kastensysteem: word je in een lage kaste geboren dan zul je altijd een lage sociale status houden. Als vrouw ben je daarnaast ondergeschikt aan de man. . Een goede huisvrouw zijn, kinderen baren en hopen dat je een vriendelijke man trouwt is je hoogste goed. In India kan men redelijk goed Engels dus dat communiceert goed. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat India een enorm groot, arm en qua grote steden, overbevolkt land is.

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Het leven is wat je er van maakt als Nederlander

10 Januari 2011

Laatste dag India en thuiskomst

07 Januari 2011

Dag 15 Chennai-op 1 na laatste dag

04 Januari 2011

Dag 14 Chennai

04 Januari 2011

Dag 13 naar Chennai
Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 250933

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: