Dag 2 Pudhu punal - Reisverslag uit New Delhi, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Dag 2 Pudhu punal - Reisverslag uit New Delhi, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Dag 2 Pudhu punal

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

27 December 2010 | India, New Delhi

Hallo Allemaal. Bedankt voor jullie leuke reactie en ook van de adoptief ouders van Children’s home :-)!

Vanuit coma om 8.00 op vanwege de foto’s die we vandaag van elk kind maken voor de website. Omdat dit India is, is het ontbijt echter pas een uur later dan gepland en het foto’s maken nog later. Het maken van de foto’s is een hele excercitie: het juiste kind moet op het juiste moment in het juiste zondagse jurkje paraat staan. En dan moet het juiste fotonummer eraan gehangen worden wat nog best lastig is. Tijdens de fotoshoot van een paar uur komen allerlei kindjes (inmiddels begin ik ze al aardig te herkennen) een beetje aandacht vragen en daar heb ik genoeg van dus ze komen allemaal aan de beurt. Soms wordt er even onder je blouse gekeken (wit!) of met mijn horloge of ketting gespeeld en allemaal willen ze op de foto.

Kerstpartijtje
Na wederom een verrassend lekkere maaltijd komt het klapstuk: ik heb gevraagd of ik in Kavitha’s cottage met haar huisgenootjes de kadootjes mag uitdelen voor iedereen ( balonnen, kerstknutselpakket, pennen, tolletjes, bellenblaas, schriften en een handwerkdoos) en kadootjes voor Kavithe (sari pakje, zwart jurkje, pakje met 3 tuniekjes en een broek,roze tas, girly barbie, haarknipjes, schrijfset van Wilte, en het mooiste van alles een gele spaansachtige feestjurk met gele bloem voor in het haar.) Het voelt een beetje raar om een kindje die dat niet gewend is zoveel kado’s te geven maar het feit dat een kind van hier zich op deze manier een keer echt speciaal voelt is goud waard. Eerder tijdens de lunch vertelde broeder Sebastian dat Kavitha erg trots was dat ik er was en dat de anderen haar daarmee een beetje pestten. Ik blijf van de ene in de andere verbazing vallen met de kids: elk kindje in het kringetje is lief en rustig. Ze waren blij met hun “gewone”kadootjes maar waren ook blij voor Kavitha voor haar speciale kado’s. Djoselien (soort moeder overste) zorgde voor de vertaling en Jan en Lia waren druk in de weer om de foto’s en film te maken.

Kerstdiner thuis
Na deze indrukwekkende middag was het tijd om alles tijdens een middagdutje te verwerken. Daarna liep ik even naar Kavitha’s huisje en kreeg ik Tamil-Engels les van het groepje. Om 17.45 stond ik helemaal in de strikken (voor de kenners=> met Aurobelle jurk) klaar om opgepikt te worden voor het kerstdiner bij Antony zijn nieuwe huis. Een Indiaas huis ziet er toch wel anders uit dan in NL en lijkt een beetje op de luxere localshuizen in Tunesie of Vietnam. De hele familie was er: Antoni met vrouw Prema en hun 3 kids, een neefje en zijn broer met zijn vrouw en hun moeder. Na de huisinspectie waarbij we tot mijn geluk heel lang in de religieuze kamer waren (met een Hindoe deel voor Hindoe Prema en een Christelijk deel voor Antoni-alles vol tierelantijntjes maar stuk voor stuk met emotionele waarde), was het kadootjestijd. Ik had gelukkig een vlieger voor de oudste zoon en Jan en Lia waren voorbereid met meer kado’s. Ook wij kregen zelf wat: een kleed met Hindoe beeltenis en een ring die we trouw elke dag gedragen hebben, zelfs Jan.

Veel vragen
Op het dakterras waar het heerlijk toeven was, kon ik Antony het hemd van het lijf vragen over India, de stichtingen alles wat ik maar wilde weten en dat was heel erg veel! Wat me erg verbaasde was dat er bier en wijn geschonken werd, terwijl ik in het India (Hindoe) dat ik ken weet dat het “verboden”is. Prema had heerlijk gekookt en natuurlijk probeerde ik alles uit. Er waren een stuk of 10 pannen om uit te kiezen. Als een echte Indiase at ik mbv chapati (broodpannekoek) lekker met mijn vingers. Bijzonder aan Antony vind ik zijn vermogen om niet te oordelen over mensen. Dat past hij toe in zijn werk (hiv, prostituees ed) maar ook op ons toe. Als single en zelfstandige vrouw van 37 word je in het buitenland vaak ver- of in ieder geval beoordeeld maar daar was nu geen sprake van. Bij het afscheid nemen vroegen ze of ik Mehendi (of zoiets) op mijn handen wilde (soort Henna) ter decoratie. Je raadt al wat het antwoord was dus nu loop ik met gekleurde handen en vinden alle Indiasen het helemaal te gek.


  • 27 December 2010 - 08:45

    Marijke Den Ridder:

    Zo leuk om de foto van "Kavitha's" huisje te zien en het plezier dat de kinderen met je hebben. Geniet ze!

  • 27 December 2010 - 09:19

    Aart:

    Hoi Daph. Ik heb met veel plezier je eerste blogstukjes gelezen de afgelopen dagen. Geeft mijn kerst toch een extra dimensie. :) Pas goed op jezelf en vergeet niet om goed te eten/slapen. Groet, Aart

  • 27 December 2010 - 09:32

    Guido:

    ha die Dephnie
    Je oogt gelukkig samen met je meisje, ondanks alle ellende die je tegenkomt, dat doet me heel erg goed!

    geniet van je trip en het samenzijn met je meisjes!

    greetzels, Guido

  • 28 December 2010 - 09:25

    Adriaan:

    Hoi Daphne,

    Bijzonder om je verslag te lezen.
    Daar wordt ontroerend mooi werk gedaan.
    Ik wens je nog veel goede dagen.

    Hartelijke groetjes,
    Adriaan

  • 30 December 2010 - 23:29

    Claire:

    Hey Daphne!

    Wat leuk om dit allemaal te lezen en te bekijken! Echt heel speciaal! Geniet ervan en ik blijf je volgen hoor! Mooie foto's ook!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

India bezoek weeshuizen Children's Home

Sinds een dik jaar sponsor ik een meisje via www.childrenshome.nl. Het heeft me zo'n 5 jaar gekost om een organisatie te vinden waarbij ik me prettig voelde en waarbij ik ook de gelegenheid heb om het sponsorkindje echt te leren kennen. Mijn doel is om een echte rol van betekenins te spelen in het leven van dit meisje en niet alleen te sponsoren, maar haar ook echt te leren kennen, te stimuleren in wat ze wil doen en haar ook straks als volwassenen te helpen. Verder wil ik er graag achterkomen wat de Stichting precies betekent voor de lokale bevolking en wat hierin de uitdagingen zijn mbt de samenwerking tussen nederland en India.

India
De keuze is op India gevallen omdat ik het land al bereisd had en ongeveer weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb het geluk gehad net aan de Tsunami te ontsnappen destijds. In India heb je het kastensysteem: word je in een lage kaste geboren dan zul je altijd een lage sociale status houden. Als vrouw ben je daarnaast ondergeschikt aan de man. . Een goede huisvrouw zijn, kinderen baren en hopen dat je een vriendelijke man trouwt is je hoogste goed. In India kan men redelijk goed Engels dus dat communiceert goed. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat India een enorm groot, arm en qua grote steden, overbevolkt land is.

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Het leven is wat je er van maakt als Nederlander

10 Januari 2011

Laatste dag India en thuiskomst

07 Januari 2011

Dag 15 Chennai-op 1 na laatste dag

04 Januari 2011

Dag 14 Chennai

04 Januari 2011

Dag 13 naar Chennai
Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 251141

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: