Dag 5 naar Pudhu Irudayam - Reisverslag uit New Delhi, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Dag 5 naar Pudhu Irudayam - Reisverslag uit New Delhi, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Dag 5 naar Pudhu Irudayam

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

02 Januari 2011 | India, New Delhi

Naar Pudhu Irudayam
Vanochtend hebben we eerst afscheid genomen van de kinderen. Met Kavitha heb ik afgesproken dat als zij goed haar best doet op school, ik goed mijn best doe op het werk en ik zo over een paar jaar weer langs kan komen. Tot slot gaf ik haar het gelukspoppetje van Wilte. Vandaag hebben we 8 uur gereden richting kust. Na 3 uur barstte de hemel open en heeft het continu geregend, dit zijn de uitlopers van een tyfoon in Sri Lanka. Vanwege het ontbreken van een afwateringssysteem lopen de straten over en wordt het één grote modderbende. Onderweg zien we veel halfafgebroken huizen en we denken dat dit van storm komt. Het blijkt echter ivm de nieuwe snelweg te zijn. De tempel bij Tanjavur slaan we over omdat we die al tijdens eerdere reizen gezien hebben.

Aankomst
Tegen 18u, als het bijna donker is rijden we door dit arme gebied. Dit keer is onze begeleider Sammy de pineut om al mijn vragen te beantwoorden. Hij vertelt dat met dit weer de landarbeiders niet kunnen werken en zij na aanvraag bij de gemeente een toelage kunnen krijgen welke ze pas na een hele tijd dus te laat ontvangen. In dit gebied komt geen toerist, zelfs geen verdwaalde. Het is duidelijk dat hier meer armoede is. Aangekomen bij het weeshuis (zonder 4wheel drive was het niet gelukt) worden we door een klein groepje kinderen verwelkomd met grote bloemkransen (zwaar!). Mijn eerste indruk van de kids is fantastisch: ik word 20 geschat. Wederom zien we vrolijke gezonde gezichtjes. Dit weeshuis is nieuw vandaar dat er nog niet veel kinderen zijn. Onze kamers zijn luxe. Overigens moet je sowieso je Nederlandse normen en waarden overboord gooien zodra je de Indiase grens overgaat want verwachtingen, zeker mbt de planning, kun je hier maar beter niet hebben. Adoptie ouders die niet gewend zijn om in dit soort landen te reizen en die overwegen om hun sponsorkind te bezoeken, kunnen beter eerst door India gaan reizen. Anders heb je èn een cultuurshock, èn een planningshock, èn een weeshuizen-emotieshock èn een –totaal-andere-dagelijkse-gang-van-zakenshock (ze lopen hier bijv op blote voeten en slapen op het beton om over hygiene maar niet te spreken). Het eten is overigens voortreffelijk. Thuis ben ik geen rijsteter en ben ik ook niet weg van spicy maar hier vind ik alles even smakelijk (echt voedsel!) ook al brandt, zoals vanmiddag, je halve keel af (Sammy: "ik zei nog zo niet teveel van die gekruide rijst nemen!”)

  • 02 Januari 2011 - 16:20

    Willy:

    Het volledig andere leven in een vreemde cultuur herken ik wel van Korea. De enorme armoede niet. Dat is er in [Zuid-]Korea nu [bijna] niet meer die schrijnende armoede, maar toen ik jaren geleden begon met sponsoren van een project in Korea was het er nog wel. Dus wie weet hoe dit -weliswaar relatief kleine- project van Childrens Home mee helpt om ook in India een stukje armoede weg te nemen. En juist omdat het een klein project is en jij, Lia en Jan de 'ver-weg-kinderen' meer dan alleen een gezicht geven dat we van een fotootje kennen, is het waardevol en recht op het doel af.
    Een voorspoedige voortzetting van je reis en -bij de weg- : een heel gelukkig en gezond 2011!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

India bezoek weeshuizen Children's Home

Sinds een dik jaar sponsor ik een meisje via www.childrenshome.nl. Het heeft me zo'n 5 jaar gekost om een organisatie te vinden waarbij ik me prettig voelde en waarbij ik ook de gelegenheid heb om het sponsorkindje echt te leren kennen. Mijn doel is om een echte rol van betekenins te spelen in het leven van dit meisje en niet alleen te sponsoren, maar haar ook echt te leren kennen, te stimuleren in wat ze wil doen en haar ook straks als volwassenen te helpen. Verder wil ik er graag achterkomen wat de Stichting precies betekent voor de lokale bevolking en wat hierin de uitdagingen zijn mbt de samenwerking tussen nederland en India.

India
De keuze is op India gevallen omdat ik het land al bereisd had en ongeveer weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb het geluk gehad net aan de Tsunami te ontsnappen destijds. In India heb je het kastensysteem: word je in een lage kaste geboren dan zul je altijd een lage sociale status houden. Als vrouw ben je daarnaast ondergeschikt aan de man. . Een goede huisvrouw zijn, kinderen baren en hopen dat je een vriendelijke man trouwt is je hoogste goed. In India kan men redelijk goed Engels dus dat communiceert goed. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat India een enorm groot, arm en qua grote steden, overbevolkt land is.

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Het leven is wat je er van maakt als Nederlander

10 Januari 2011

Laatste dag India en thuiskomst

07 Januari 2011

Dag 15 Chennai-op 1 na laatste dag

04 Januari 2011

Dag 14 Chennai

04 Januari 2011

Dag 13 naar Chennai
Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 251093

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: