Dag 6 dorpsbezoek - Reisverslag uit New Delhi, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Dag 6 dorpsbezoek - Reisverslag uit New Delhi, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Dag 6 dorpsbezoek

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

02 Januari 2011 | India, New Delhi

Dorpsbezoek
Vandaag is de dag dat we de dorpen ingaan en ik vind het erg spannend. Het regent pijpestelen maar gelukkig klaart het later op. Venitha (de coordinator van de lokale leerkrachten) zorgt ervoor dat we bij de juiste gezinnen komen. Ik heb me op het ergste (armoede, vuiligheid, ziekte) voorbereid en ondanks dat, zijn we onderweg alledrie stil als we de lemen hutjes van 3x3m zien wetende wat er vannacht aan regen gevallen is. Dit is het Tsunami gebied en het eerste gezin mist dan ook een vader en een moeder hierdoor. Opa, oma en blinde overgrootvader wonen met een aantal kleinkinderen in een donker hutje. Bij het 2e gezin gaat het om een vader die overleden is aan de drank en die 4 kids achterlaat. Ook vaders die gehandicapt zijn, of overleden zijn door verkeerd medicijngebruik (per ongeluk dus)komen langs. Elk gezin heeft zijn eigen verhaal. De gesponsorde kinderen krijgen een tas vol schoolspullen en zeep e.d. Ook iets lekkers hoort erbij. En alle (dorps) kinderen krijgen een ballon.

Omstandigheden
Door de regen moeten we vaak door grote plassen waden. Soms zijn de huisjes van leem of riet en soms zijn het “nieuwere”huisjes van na de Tsunami. Gek genoeg blijken een aantal armentierige huisjes een klein tv-tje te hebben. Op enkele uitzonderingen na zien de kinderen er redelijk gezond uit. De lokale oudere mannen zijn daarentegen vaak graadmager en de gebitten van de ouderen kun je geen gebit noemen. In de dorpen blijken veel gezinnen met (geestelijke) gehandicapten te maken te hebben. Dit komt over het algemeen door inteelt. Het is namelijk wel zo 'veilig" om te trouwen met iemand uit je gemeenschap/die je kent. Er worden regelmatig kids naar voren geschoven met als doel ook gesponsord te worden maar zo werkt dat niet: SJDT hanteert stappenplannen om te bepalen of een gezin gesponsord wordt (ontbreken van ouders, ziekte, armoedegrens)

Overdenking
We bezoeken alle gezinnen in 1 dag (ipv 2 dagen) en dan is het tijd om aan zee even uit te waaien want zoiets gaat niet in de koude kleren zitten. In NL zijn er genoeg mensen die depressief zijn en dat is lastig te behappen als je hier bent al heeft elk land natuurlijk zijn eigen problemen. We bezoeken een Deens fort en drinken koffie bij een door de Tsunami getroffen hotel waar ik meen 6 jaar eerder geweest te zijn (daags voor de Tsunami). Bij terugkomst probeer ik de meiden wat Nederlands te leren en dat gaat aardig omdat ze hier beter Engels spreken. Na het eten word ik onaangenaam verrast: op mijn kamer hebben zich duizenden minimieren verschranst (heeft te maken met het regenseizoen): GATVERDAMME! Eigenhandig moet ik ze met een bezempje wegvegen in de hoop dat ze vannacht niet terugkomen. De ventilator gaat in ieder geval op 10!

  • 02 Januari 2011 - 19:25

    Gerard En Irene:

    Wat leuk om ook jou zo te volgen... Wat een belevenis zal dat zijn om al die kindertjes die inderdaad voor ons alleen als foto bekend zijn, in levenden lijve te ontmoeten. Echt leuk om ook onze adoptiekindjes te ontdekken in jouw fotoserie. (De 3 kindjes met de moeder en de geit in het huis)... Nog een hele fijne week gewenst en groetjes van ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

India bezoek weeshuizen Children's Home

Sinds een dik jaar sponsor ik een meisje via www.childrenshome.nl. Het heeft me zo'n 5 jaar gekost om een organisatie te vinden waarbij ik me prettig voelde en waarbij ik ook de gelegenheid heb om het sponsorkindje echt te leren kennen. Mijn doel is om een echte rol van betekenins te spelen in het leven van dit meisje en niet alleen te sponsoren, maar haar ook echt te leren kennen, te stimuleren in wat ze wil doen en haar ook straks als volwassenen te helpen. Verder wil ik er graag achterkomen wat de Stichting precies betekent voor de lokale bevolking en wat hierin de uitdagingen zijn mbt de samenwerking tussen nederland en India.

India
De keuze is op India gevallen omdat ik het land al bereisd had en ongeveer weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb het geluk gehad net aan de Tsunami te ontsnappen destijds. In India heb je het kastensysteem: word je in een lage kaste geboren dan zul je altijd een lage sociale status houden. Als vrouw ben je daarnaast ondergeschikt aan de man. . Een goede huisvrouw zijn, kinderen baren en hopen dat je een vriendelijke man trouwt is je hoogste goed. In India kan men redelijk goed Engels dus dat communiceert goed. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat India een enorm groot, arm en qua grote steden, overbevolkt land is.

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Het leven is wat je er van maakt als Nederlander

10 Januari 2011

Laatste dag India en thuiskomst

07 Januari 2011

Dag 15 Chennai-op 1 na laatste dag

04 Januari 2011

Dag 14 Chennai

04 Januari 2011

Dag 13 naar Chennai
Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 250935

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: