Overdenkingen - Reisverslag uit New Delhi, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Overdenkingen - Reisverslag uit New Delhi, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Overdenkingen

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

04 Januari 2011 | India, New Delhi

Overdenkingen
De leidster van wie ik de sari geleend heb kan redelijk goed Engels. Met haar praat ik over onze levens (ik single en 37jaar: dat is hier echt niet goed te praten). Zij heeft met haar 23jaar al een heel leven achter de rug. Haar 3 zussen en zij zijn jong uitgehuwelijkt. Zij was zelf 18. Bij de onderhandelingen heeft de schoonfamilie niet gezegd dat de jongen psychisch gestoord was. Ondanks dat heeft ze het nog 4 jaar geprobeerd. Kun je je voorstellen hoe dat moet zijn voor een onervaren wereldvreemde jongedame uit het dorp?

Nu is ze happy, ze heeft haar droombaan hier gevonden (werken met mental kinderen maar niet in een ziekenhuissetting) en wil pas over een paar jaar weer trouwen maar dan alleen uit liefde. Tot zo ver het goede nieuws, want daarna vertelt ze dat ze haar werk morgen verlaat. Het blijkt dat haar moeder een rugprobleem heeft, haar vader deze week een hartaanval gehad heeft en al niet gezond was en haar zussen allemaal ver weg wonen en getrouwd zijn. Zonder enig klagen of spijt zegt ze dat ze voor haar ouders gaat zorgen en misschien het postbaantje van haar vader kan overnemen (salaris 7000 rupee=125 euro). Ik probeer niet te laten merken dat ik niet begrijp dat ze er niet verdrietig over is dat hiermee haar toekomst of in ieder geval een baan die ze geweldig vindt, ophoudt..... Ze geeft hierover aan dat ze zal bidden en ze schikt zich volledig in deze plotselinge verandering in haar leven.

Mijn gevoel
Dit is weer een situatie waarbij ik diep geraakt word door de mensen van dit land en flink geconfronteerd word met mezelf en mijn opvattingen. Ook laat het je beseffen hoe goed we het in NL hebben om je eigen lot voor een groot deel te kunnen bepalen. Omdat vader geen uitkering krijgt druk ik haar een briefje van 500 in haar handen en nemen we op onze eigen oprechte (je mag niet affectief zijn) manier afscheid. Ik doe iets dat ik alleen bij Kavitha gedaan heb, namelijk een voorzichtige zoen op de wang. We wensen elkaar het beste,...

  • 07 Januari 2011 - 10:53

    Gerard En Irene:

    Mooi Daphne, hoe je dit allemaal beschrijft... Ontroerend om mee te maken...
    En zo mooi dat de mensen zulke dingen, die onverwacht gebeuren, ook weer zo positief oppakken...
    Want ik weet niet of wij nou zoveel " verder" zijn dan zij... Tenslotte ligt hier wel liefde en verantwoordelijkheidsgevoel aan ten grondslag en dat ontbreekt in onze maatschappij maar al te vaak... Maar "back to nature" staat voor ons wel erg ver van ons bed... Het lijkt mij zooo mooi om dit zelf te mogen zien en te ondergaan... Bereid je wel voor op je cultuurschok, eenmaal terug hier... :-/

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

India bezoek weeshuizen Children's Home

Sinds een dik jaar sponsor ik een meisje via www.childrenshome.nl. Het heeft me zo'n 5 jaar gekost om een organisatie te vinden waarbij ik me prettig voelde en waarbij ik ook de gelegenheid heb om het sponsorkindje echt te leren kennen. Mijn doel is om een echte rol van betekenins te spelen in het leven van dit meisje en niet alleen te sponsoren, maar haar ook echt te leren kennen, te stimuleren in wat ze wil doen en haar ook straks als volwassenen te helpen. Verder wil ik er graag achterkomen wat de Stichting precies betekent voor de lokale bevolking en wat hierin de uitdagingen zijn mbt de samenwerking tussen nederland en India.

India
De keuze is op India gevallen omdat ik het land al bereisd had en ongeveer weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb het geluk gehad net aan de Tsunami te ontsnappen destijds. In India heb je het kastensysteem: word je in een lage kaste geboren dan zul je altijd een lage sociale status houden. Als vrouw ben je daarnaast ondergeschikt aan de man. . Een goede huisvrouw zijn, kinderen baren en hopen dat je een vriendelijke man trouwt is je hoogste goed. In India kan men redelijk goed Engels dus dat communiceert goed. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat India een enorm groot, arm en qua grote steden, overbevolkt land is.

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Het leven is wat je er van maakt als Nederlander

10 Januari 2011

Laatste dag India en thuiskomst

07 Januari 2011

Dag 15 Chennai-op 1 na laatste dag

04 Januari 2011

Dag 14 Chennai

04 Januari 2011

Dag 13 naar Chennai
Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 251097

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: