Mooie huizen - Reisverslag uit Kāshān, Iran van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Mooie huizen - Reisverslag uit Kāshān, Iran van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Mooie huizen

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

10 Oktober 2011 | Iran, Kāshān

Vrije dag in Kashan

Vandaag ben ik op stap met Faiz en het stel Paul en Hanny. We vertrekken 's ochtends per taxi naar de stad waar we eerst enkele gerestaureerde grote huizen uit vervlogen tijden bezoeken. Je moet hierbij denken aan huizen van de zeeeer welvarenden uit einde 17e en 18e eeuw. We zien prachtige steenwerken, houtsnijwerken, mozaïken en schilderingen. Het moet een genot zijn geweest om hier te leven (als je geen personeel was). We krijgen ook uitleg over de badgirs. Dit zijn torentjes op het dak die zorgen voor een zeer goede luchtcirculatie. Ze vangen elk zuchtje wind op en zorgen voor verkoeling in het huis.

Daarna gaan we ook nog naar de oude hammam waar ik me heel goed kan voorstellen, hoe het werkelijk geweest moet zijn. Dit is de mooiste hammam waar ik ooit geweest ben. De eigenaar van 3 van de oude huizen regelt dat we ook op het dak van de hammam kunnen wat een mooi uitzicht geeft. Dat hij tot 2x toe vraagt of ik vanavond mee naar één van de huizen wil vanwege de prachtige belichting, neem ik op de koop toe. In een winkeltje bij een van de huizen zien we eindelijk leuke spulletjes om te kopen. Een puur zijden sjaaltje bijvoorbeeld voor maar 6 euro.

Daarna gaan we met ons groepje plus de gids lunchen. We zitten op een binnenplaats op iets wat ik Loungebank noem: een groot laag bed-achtig platform met Perzen en kussens. Ik zou hier best aan kunnen wennen!

Daarna de paradijselijke tuinen van Fin gezien. Heel mooi, rustig en Iraans. Maar we zijn in Holland erg verwend wat tuinen betreft. Dus, op naar de bazaar. De bazaar in Iran is helaas qua producten niet afgestemd op de toerist maar het is toch leuk om er te zijn. Al was het alleen maar om alle bekijks en verrekte nekken van zowel mannen als vrouwen mee te maken. Via een trappenstelsel kunnen we op het dak van de bazaar. Je moet je voorstellen dat de muren en daken gemaakt zijn van leem (klei met mest). Steeds hoger klimmen we de daken op en door alle ronde koepeltjes moet ik denken aan Gaudi. Vanaf het hoogste punt heb je een schitterend uitzicht rondom op de stad en de torens van de moskee. Een ideaal moment voor een mindfulnessje.

's Avonds lopen Faiz en ik richting het restaurant waar we met Hanny en Paul afgesproken hebben. Onderweg zijn er veel families en vrienden die een "gemeentelijke" Loungebank ingenomen hebben en daar gezellig met zijn allen genieten van het meegebrachte lekkers. Dit vind ik leuker dan flaneren langs een Spaanse boulevard! Ook de waterpijp zien we regelmatig. We krijgen nog wat lekkers voor onderweg van een familie. Het restaurant is een grote openlucht ruimte vol met loungebanken die bekleed zijn met Perzen. We genieten van een eenvoudig maar heerlijk diner: kebab als lunch en nu kebab als diner.

Wordt vervolgd

ps het fotoverkleinprogramma geeft inderdaad betere foto's op de site!! Bedankt buum!

  • 02 November 2011 - 20:30

    Karel:

    Gelukkig kan je altijd rekenen op een vertrouwd bord kebab. Je had daar toch wel knorr aromat om het af te maken heh

  • 02 November 2011 - 20:50

    Daphne Habets:

    De kebab komt inmiddels mijn neus uit Karel!

  • 02 November 2011 - 22:36

    Ico:

    Waarom is hij nou weer een ouwe viezerik ????

    Ga vooral door met schrijven, toppie ...

  • 02 November 2011 - 23:53

    Willy:

    Prachtige foto's met leuke details!

  • 03 November 2011 - 06:24

    Daphne:

    Ico: omdat hij me gelijk 's avonds het dak op wilde nemen. Zogenaamd voor de mooie belichting. Als ik een Iraqanse was, had hij dat niet gevraagd,..

  • 03 November 2011 - 10:23

    Marlies:

    Geweldig, wat een mooie foto's. Het is telkens weer genieten.
    Groetjes,
    Marlies.

  • 03 November 2011 - 18:33

    Fenna:

    Zitten erg mooie foto's tussen!

  • 03 November 2011 - 19:43

    Pieter:

    Ah, lieve kindjes op die 10de foto!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 768
Totaal aantal bezoekers 250703

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: