Sprookjes bestaan - Reisverslag uit Yazd, Iran van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Sprookjes bestaan - Reisverslag uit Yazd, Iran van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Sprookjes bestaan

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

12 Oktober 2011 | Iran, Yazd

Hallo meeleesvriendjes, het motto van vandaag is "keep on dreaming": heerlijk!! Veel leesplezier

Vanochtend gaan we weer vroeg op pad. Vanaf dag 1 is iedereen verkouden en steekt iedereen, iedereen opnieuw aan. Al snotterend zitten we in de bus richting de tussenstop Nain. Ik heb vandaag weer mijn folklore bloemetjes outfit aan uit Abyaneh. Gisteren vergat ik te vertellen dat dat plaatsje 1500 jaar oud is en goed geconserveerd is gebleven door haar afgelegen ligging.

Dat is nog niets, want het eindpunt van vandaag is Yazd, dat volgens de locals de oudste stad ter wereld is. Unesco vindt inderdaad dat het 1 van de oudste steden ter wereld is. In praktijk betekent dat, dat de plaats al 7000 jaar continu bewoond is. Tel maar uit je winst,...nee, dit is geen bananenrepubliek en kent een veel oudere beschaving dan ons kikkerlandje.

Voor de pauze strijken we neer in een boomgaard vol granaatappels, vijgen en ander lekkers. Ik kan het niet laten om even Eva te spelen en van de verboden vruchten te snoepen. We bezoeken onderweg 1van de oudste moskeeën van Iran. Cultuurbarbaar als ik ben, hou ik het gauw voor gezien want de gerestaureerde oude huizen van laatst en moderne gerestaureerde moskeeën vind ik toch echt een stuk mooier. Wat ik wel erg leuk vond waren de schoolmeisjes die, vanachter hun muurtje, zwaaiden en kakelden als kippetjes. Toen we eindelijk naar de muur geklommen waren, riep de flauwe juf de kinderen binnen. Het is duidelijk dat de volwassenen hier juist geen contact maken.

Bij aankomst in het hotel wordt iedereen positief verrast: de lobby bestaat uit een grote binnenplaats met veel Perzische lounge banken en een soort 1001 nacht tentdak. De kamers zijn bijna nog sprookjesachtiger en ik weet zeker dat ik 1. of vanavond de Iraanse sprookjesprins op zijn vliegende tapijt tegenkom of 2. morgenvroeg wakker word in mijn bed in nl en dit allemaal een droom blijkt te zijn.

Tussen neus en lippen: wist je dat de mensen in Iran Nederland kennen als "land of the Flowers"? Tulpen worden hier vaak politiek gebruikt. Continu zie je afbeeldingen van martelaren, foto's van de leiders en afbeeldingen van tulpen. Meestal een combi ervan.

's Avonds gaan we eerst een stadswandeling maken. Daarna gaan we naar een folklore sport: zwetende mannen in een kleine ring die vanalles met uit de kluiten gewassen knuppels doen. Tijd voor wat vergelijkend warenonderzoek. Het is trouwens maar goed dat dit geen geurblog is...... In een textielwinkeltje word ik nog door een dikzak gemaand me decenter te kleden omdat mijn blouse te ver open zou staan. Nu moet je weten dat ik hem al expres flink hoger dichtgespeld had en ook nog een schoudersjaal omhad. Onze gids stelde me gerust met de mooie opmerking dat die man daar helemaal niet mag kijken binnen deze cultuur ( nu weet ik meteen wat ik moet zeggen als het weer gebeurd). Het was inderdaad een vieze zeikende kerel (ik heb er geen andere woorden voor).

Diner gebruiken we op een enorme Loungebank in ons 1001 sprookjeshotel. Als op een gegeven moment ook nog een jonge knul prachtig gaat zingen en zijn gitaar bespeelt (muziek is niet gebruikelijk of misschien zelfs verboden in het openbaar), is de avond compleet en zweef ik weg naar sprookjesland.

Wordt vervolgd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 250727

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: