Vluchten voor de sandflies - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Vluchten voor de sandflies - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Vluchten voor de sandflies

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

06 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hee hallo daar in NL,

Reacties
De camper was weer helemaal ok totdat,.... En IJsland staat nog steeds op het lijstje Aart. Ik heb al veel mensen jouw mooie verhalen over IJsland doorverteld maar moet het inderdaad echt eens zelf bij je komen bekijken!! Guido,..hier zeggen ze: Sweet as! Of " good on ya mate" Hee Marja,...mis je je man al een beetje?? Hij jou volgens mij wel hoor ;-) !!

Afgelegen
Eergisteren was ik "aan de beurt" om te rijden en reden we via een gravelroad the middle of nowhere in om bij de afgelegen overheidcamping (DOC) te komen. Wat een tocht zeg!!! Niet normaal wat voor een bochten en een hoogteverschil en de weg werd smaller en smaller en met zo'n kolos is dat sportief autorijden ;-). Het was een ervaring op zich!! Daar aangekomen vonden we weer een prachtig plekje vlak aan zee (prachtige goudkleurige stranden) en hebben 's avonds nog een flinke wandeling langs de kust/baaitjes en door de jungle gemaakt. Het bleek al snel dat we niet alleen waren (al leek dat wel zo) want met name ik, werd bestormd door de sandflies/zandvliegen en die steken gemeen. En of dat nog niet genoeg is jeukt het enorm en blijft het jeuken. We hebben dus relatief vroeg de spreekwoordelijke tent dichtgegooid om 's ochtends vroeg de tent weer open te gooien en letterlijk besprongen te worden door honderden sandflies die dus inmiddels ook binnengedrongen waren. We zijn letterlijk gevlucht!!

Pannenkoeken
Gisteren zijn we onderweg naar Greymouth (lang stuk rijden) eerst maar een onze band gaan verwisselen (lekke band die Henk vakkundig vervangen heeft) om vervolgens pannenkoeken te gaan eten want we zouden naar de pancakerocks en blowholes gaan (tip van Jeff). Het was met recht een voorproefje. De pancake rocks liggen aan de westkust die veel woester is dan waar we vandaan kwamen. De rotsen liggen als pannenkoeken over elkaar en door de zee worden holen in de rotsen gemaakt waardoor het water met kracht naar boven spuit (blowholes): een machtig gezicht! (Vooral als je, zoals wij, het geluk had om precies met hoogwater daar te zijn).

Spelen
Na weer aan de zee overnacht te hebben in Greymouth, gingen we vanochtend naar Shantytown: een nagemaakt stadje uit de goudzoekerstijd-rond 1870. Daar hebben we eerst de speeltuin onveilig gemaakt om vervolgens zelf een nieuwe scene te verzinnen voor de ouderwetse foto (de voorbeeldscenes waren too boring!) dus:
Starring the famous and infamous Henk Hoogkamer & Daphne Habets as " Bobby versus Madame Tipsy"
Zelfs het personeel moest er om lachen,...maar ik heb mooi foto's voor mijn portfolio voor als ik in maart naar Hollywood ga!
Na weer wat lifters meegenomen te hebben (een stuk of 6) gingen we naar een hoogtepuntplaats: Franz Josef Glacier oftewel een gletsjer waar wij morgen,..rapapa,...rapapa,....en helikoptervlucht naar toe gaan maken. We blijven dan echter niet onderaan de gletsjer maar landen op het ijs. Ben heel benieuwd!!!

Wordt vervolgd!

• 06 Februari 2010 - 09:39

Jenny:

Wat leuk om te lezen dat je ook de helicopter in gaat. Dit is een prachtige tocht en bovenop is het allemaal zo wit!! Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Niet de grijzige drap onderaan. Was het niet ontzettend druk bij de Pancakes?? Toen wij er waren werden we bestormd (lees weggedrukt) door de Japanners. Geniet van de weg langs de kust naar beneden, want ik veronderstel dat jullie richting Queenstown gaat?? Wanaka is een leuke plaats om te verblijven en je kunt er heerlijk zwemmen in het meer daar. Heel veel plezier samen!!

• 06 Februari 2010 - 09:59

Marjanne:

Hi Daphne,

Wat een super gave foto's heb je op je blog gezet! Vooral om die Bobby versus Madame Tipsy, moest ik erg lachen. Wat staan jullie er fantastisch op! Echt geweldig!

Het enige vervelende wat ik me (ook) van NZ kan herinneren, zijn idd die !@#$%%T% sandflies! Wat een jeuk kunnen die onzichtbaar kleine beestjes veroorzaken he? Niet normaal gewoon!

Dus vandaag de helicoptervlucht naar Franz Joseph Glacier. Dat wordt genieten Daphne! Ik wens je veel plezier daar bovenop de Glacier... en je weet 't he? Probeer weer een plekje voorin de helicopter te bemachtigen!

Zo uit je verhalen te lezen haal je echt alles uit Nieuw-Zeeland wat erin zit! Maar ik had ook niets anders van je verwacht... zooo typisch Daphne.. haha!

Enjoy and take care!!

dikke kus en knuffel,
    Marjanne

• 06 Februari 2010 - 10:21

Loes:

Heb je geen last van muggen zijn het zandvliegen maar ik denk dat het de pret niet kan drukken. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en ik neem aan dat het ook wel leuk is met z'n tweeën. Hier zit alles dicht van de mist en zal waarschijnlijk ook voorlopig wel zo blijven.Ze zeggen wel eens leven als god in Frankrijk daar gaat het zo langzamerhand wel op lijken. Geniet maar lekker dit kunnen ze je nooit meer afnemen. Liefs en een knuffel van ons vieren en groet aan Henk. Loes

• 06 Februari 2010 - 11:18

Marja:

heej vakantie luitjes
    het is inderdaadwel stil in huis, maar goed dat er n hond in huis is,
    maar henk heeft helemaal geen tijd om mij te missen hoor hahaahah,
    hoe gaat het met slapen daphne snurkt henk?
    hetziet er weer mooi uit de foto,s
    veel plezier en geniet ervan liefs marja

• 06 Februari 2010 - 22:05

Fenna:

IJsland staat ook al jaaaren op mijn lijssie, maar das een ander verhaal. 't Gaat nu 'ff' om NZ. Gaaf hoor, wat jullie allemaal aan activiteiten weten te vinden en te doen. Erg leuk lijkt me alles!