Dag 11 Naar Pudhu Vansantam - Reisverslag uit Madurai, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu Dag 11 Naar Pudhu Vansantam - Reisverslag uit Madurai, India van Daphne Habets - WaarBenJij.nu

Dag 11 Naar Pudhu Vansantam

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

03 Januari 2011 | India, Madurai

Ik voel me inderdaad bevoorrecht dat ik dit kan meemaken en ik ben ook blij dat de moderne techniek het toelaat om dit soort dingen te delen, ook met wildvreemden die zo eens op deze site struinen.

Pilletjes!
Vandaag hebben we tot 11 u vrij. Ik maak van de gelegenheid gebruik om alleen de stad in te gaan en zo lang je geen mannen aankijkt en ook niet reageert, is het goed te doen. Ik trek een gezicht alsof de stad van mij is en meestal werkt dat wel. Als gezondheidsfreak en pilletjesliefhebber MOET ik even naar de pharmacie waar ik babbel over diabetesmedicijnen (hier een heel groot probleem ivm genen) die ik zo èn bijna gratis, kan kopen terwijl er toch duidelijk op het pakje staat dat het prescription drugs zijn. Dan wordt de ayurvedische kast opengetrokken en ben ik helemaal in mijn nopjes. Als het aan de verkoper ligt, kan ik meteen gaan importeren.

Dalits
Slechts 7 minuten later dan gepland (dus op tijd) worden we opgehaald om bij het DEET hostel een ontvangst te krijgen alsof we de koningin zelf zijn. Met bloemenkransen, toegeworpen rozenblaadjes en kinderen met wapperende slingers. Dat voelt wel heel raar hoor. Je moet je Hollandse gene op zo'n moment even aan de wilgen hangen.. In dit hostel slapen de gesponsorde en te sponsoren Dalit kinderen. Dit hostel is schoon, veilig en goed verzorgd in tegenstelling tot de overheids Dalithostels die smerig en gevaarlijk zijn. Wellicht met een soort slachthuis te vergelijken. Dalits zijn de laagste kaste en worden onaanraakbaren genoemd(niemand van hogere kasten raakt ze aan en ze moeten eten van ander servies). Hun eigen volk is vies van ze. Dalits zijn ervoor gemaakt (gezien het karma-ze hebben dit armoedige leven dus "verdiend" door misstappen in vorige levens) dat ze de hogere kasten moeten dienen. Ze worden dus vreselijk misbruikt en onderdrukt. Door de sponsoringen krijgen deze kinderen de kans om de toekomst van hun kaste en gemeenschap te veranderen. Voor Children's Home is dit een nieuw project en de stichting is exclusieve sponsor.

Toespraak
We worden verwacht op het podium en de ruimte zit vol kinderen en achterin een aantal ouders waarvan we sommigen gisteren al gezien hebben-vrouwen en meisjes links, mannen en jongens rechts. Het feit dat de ouders de moeite hebben genomen om de lange reis vanuit de bergen te maken, doet me wat. Er volgt een toespraak van Antony die in het Tamil uitlegt wie we zijn, wat Children's Home doet en wat dat voor de kinderen en de ouders betekent. Na veel dankwoorden krijgen we een sjaal in de schoolkleuren en neemt Jan het woord. Hij geeft aan dat het allemaal gaat om een betere toekomst voor de kinderen. Na het uitdelen van snoep en balonnen, gaan de kids naar buiten en richt Antony het woord tot de ouders. Feit is dat niet alleen het kind gesponsord wordt, maar indirect eigenlijk het hele gezin en dus de gemeenschap door onderwijs en scholing waardoor men zich beter kan ontwikkelen.

Schaamte
Als de Dalits beter opgeleid zouden zijn, zich zouden organiseren en gezamelijk een vuist zouden maken, dan kunnen ze het tij in hun land en regio keren. De allereerste beginselen daarvan lees ik in de Hindu Times waarbij lokale Dalits niet meer accepteren dat ze een tempel niet inmogen (denk aan de joden). Tijdens het luisteren naar Antony lees ik uit de gezichten van de vaders een combinatie van ongeloof, dankbaarheid, minderwaardigheid, respect en hoop en ik schaam me plotseling diep dat ik gisteren het gevoel van de druppel op de gloeiende plaat had. Als ik op een rustig moment Antony vertel dat ik dat gevoel gisteren had maar dat ik nu zie en ervaar wat wij kunnen doen en wat dat doet met deze mensen schiet ik vol. En zelfs nu ik dit typ en er weer aan terugdenk voelt het erg heftig.

Montessori
Na een fotosessie waarbij weer schooltassen uitgedeeld worden, bezoeken we de bijbehorende Dalit school. Hier wordt op een nieuwe manier lesgegeven die het meeste lijkt op het Montessori onderwijs dat ik zelf op de lagere school gehad heb. Deze jonge kinderen krijgen zelfs al Engelse les. De opa van het huidige schoolhoofd is deze school ooit begonnen en de dochter van het hoofd zal het straks overnemen. Zo gaat dat in India.

's Middags
's Middags laat Antony 2 online projecten zien waarbij je online projecten kunt sponsoren (zie foto's). Na nog een bezoek aan de kerk, gaan we naar het weeshuis Pudhu Vansantam. De drie zusjes waaronder de schattige Venita kennen we al uit Pudhu Punal en het is een vrolijk weerzien. Jan en Lia slapen hier en ik slaap even verderop in het weeshuis van de mental children (verstandelijk/lichamelijk beperkt) door wie ik bijna doodgeknuffeld wordt. Pavithra, het sponsorkindje van Willy hebben we nog niet gezien.

Mental Institution (gekkenhuis)
Nu ben ik dus officieel opgenomen in een mental institution :-D. Ik moet eerlijk bekennen dat ik totaal niets met deze kinderen had, maar de aanblik van hoe ze met wijdgesperde armen kwamen aanrennen om me te begroeten en de onschuldige (ook al kunnen ze agressief zijn werd gezegd) en eerlijke gezichtjes zal ik nooit meer vergeten. De komende dagen zal ik nog veel met ze spelen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Madurai

India bezoek weeshuizen Children's Home

Sinds een dik jaar sponsor ik een meisje via www.childrenshome.nl. Het heeft me zo'n 5 jaar gekost om een organisatie te vinden waarbij ik me prettig voelde en waarbij ik ook de gelegenheid heb om het sponsorkindje echt te leren kennen. Mijn doel is om een echte rol van betekenins te spelen in het leven van dit meisje en niet alleen te sponsoren, maar haar ook echt te leren kennen, te stimuleren in wat ze wil doen en haar ook straks als volwassenen te helpen. Verder wil ik er graag achterkomen wat de Stichting precies betekent voor de lokale bevolking en wat hierin de uitdagingen zijn mbt de samenwerking tussen nederland en India.

India
De keuze is op India gevallen omdat ik het land al bereisd had en ongeveer weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb het geluk gehad net aan de Tsunami te ontsnappen destijds. In India heb je het kastensysteem: word je in een lage kaste geboren dan zul je altijd een lage sociale status houden. Als vrouw ben je daarnaast ondergeschikt aan de man. . Een goede huisvrouw zijn, kinderen baren en hopen dat je een vriendelijke man trouwt is je hoogste goed. In India kan men redelijk goed Engels dus dat communiceert goed. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat India een enorm groot, arm en qua grote steden, overbevolkt land is.

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

Het leven is wat je er van maakt als Nederlander

10 Januari 2011

Laatste dag India en thuiskomst

07 Januari 2011

Dag 15 Chennai-op 1 na laatste dag

04 Januari 2011

Dag 14 Chennai

04 Januari 2011

Dag 13 naar Chennai
Daphne

Beste vriendjes & vriendinnetjes. Welkom op mijn reissite en erg leuk dat je gaat meegenieten van mijn avonturen. Je kunt je linksonderin abonneren op de nieuwsfeed zodat je automatisch bericht krijgt als ik wat nieuws op de site zet. Ik zou het erg leuk vinden als je (tijdens mijn reis) een bericht achterlaat. Groetjes en veel leesplezier! Daphne

Actief sinds 24 Sept. 2009
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 250936

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 18 Juli 2013

Mongolië Paardrijtrektocht

02 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Verrassend Iran een land waar je geweest moet zijn

22 December 2010 - 09 Januari 2011

India bezoek weeshuizen Children's Home

05 Januari 2010 - 03 April 2010

Nieuw Zeeland 2010

Landen bezocht: